چهره معروف روی اسکناس و وزارت برابری دوباره در حرکت است



بازگشت هانس کریستین اندرسن به اسکناس های دانمارکی

اسکناس های دانمارک در طول دهه ها دارای مضامین مختلفی بوده اند، اما مدتی است که مشهورترین شخصیت تاریخی کشور (حداقل از منظر خارجی)، هانس کریستین اندرسن را نشان می دهد.

همانطور که دانمارکی ها می شناسند، اچ سی اندرسن روی سری جدیدی از اسکناس ها ظاهر می شود که در سال 2028 به فروش می رسد، زمانی که تمام مسائل طراحی قبلی قبل از مجموعه فعلی 2009 حذف خواهد شد.

این بدان معناست که تمام اسکناس‌های قدیمی‌تر، از جمله اسکناس 10 کرونی از شماره 1954، که آخرین موردی بود که نویسنده محبوب کودکان را نشان می‌داد، دیگر ارز قانونی نخواهد بود.

اسکناس های منسوخ تا کنون تحت قوانین ارز مجاز بوده اند، اگرچه فروشندگان احتمالاً باید مدتی را صرف بررسی اسکناس های کمیاب تر کنند. بانک مرکزی بانک ملی گفت، اما این باید تغییر کند زیرا اسکناس های قدیمی – به استثنای مجموعه 2009 – در حال حاضر برای جعل کردن بسیار آسان است.

همچنین بخوانید: اسکناس های منقضی دانمارکی به ارزش «میلیاردها» هنوز در گردش هستند

دیگر چهره‌های معروفی که روی اسکناس‌های جدید ظاهر می‌شوند عبارتند از Tycho Brahe ستاره‌شناس، Inge Lehmann زلزله‌شناس و Arnarulunguak کاشف گرینلند. این فهرست در هفته جاری توسط بانک ملی منتشر شد.

پادشاهان دانمارک روی اسکناس‌های این کشور دیده نمی‌شوند، بنابراین هیچ تغییری از ملکه مارگرت به پادشاه فردریک X رخ نداده است. در واقع، آخرین سری اسکناس‌ها اصلاً افراد را نشان نمی‌دهند: محدوده سال 2009 در عوض پل‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی را نشان می‌دهد.

در سال 1972، هنرمند Jens Ewell مأمور ساخت پرتره‌هایی برای اسکناس‌های آن دوران شد. جالب اینجاست که جواهر در میان دانمارکی‌های سرشناس آن زمان قرار می‌گیرد و یک پرتره از خود بر روی ۱۰۰ کرون قرار می‌دهد.

اگر علاقه مند هستید، می توانید تمام اسکناس های گذشته دانمارک را مشاهده کنید اینجا.

تبلیغات

دولت های دانمارک چقدر به وزارت برابری علاقه مند هستند؟

این تغییر که اواخر ماه گذشته توسط دولت اعلام شد، جدیدترین تغییر در صف طولانی تغییرات عمده برای وزیر برابری بود.

به عنوان بخشی از تغییر سازمان، ماری بیر، نماینده لیبرال (ونستر) که وزیر دیجیتالی شدن و برابری بود، این سمت را ترک کرد و پست وزیر جدید اروپا را به عهده گرفت.

کارولین اولسن از میانه‌روها وزیر جدید دیجیتالی‌سازی شده است، اما مسئولیت برابری با پست قبلی بیر را که اکنون تقسیم شده است، ندارد. برابری به وزارت محیط زیست منتقل شد، به این معنی که وزیر محیط زیست مگنوس هیونیک اکنون می تواند وزیر برابری نیز نامیده شود.

همچنین بخوانید:

اولین وزیر برابری دانمارک، جیته اندرسن، در سال 1999 به این سمت منصوب شد.

از آن زمان تاکنون، 16 وزیر مختلف این پست را بر عهده داشته اند و او بارها جابجا شده و در وزارتخانه های بزرگتر از جمله مسکن، امور اجتماعی، اشتغال، مراقبت های اجتماعی، آب و هوا و انرژی، کلیسا، ادغام، شیلات، کشاورزی و این لیست ادامه دارد.

در پادکست سیاسی پخش کننده DR جزیره قلعهوزیر اصلی برابری تاریخچه مرتب این نقش را “ناراحت کننده” نامید.

او گفت: «فکر می‌کنم این یکی از شرم‌آورترین چیزهایی است که تا به حال در عرصه سیاست از سر گذرانده‌ام، و در 28 سال گذشته خیلی چیزها را پشت سر گذاشته‌ام.

او گفت: «این نشان می‌دهد که این یک حوزه اولویت‌دار نیست و این موضوع غم‌انگیز در مورد برابری است.

«برابری یکی از [Denmark’s] ارزش‌های جهانی، به‌ویژه زمانی که خودمان را برای دیگران تبلیغ می‌کنیم و سپس با موضوع برابری به شیوه‌ای که انجام می‌دهیم رفتار می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم که واقعاً کار کند.» او گفت.

وزیر سابق مدعی شد که بیشتر قوانین اصلی برابری که دانمارک طی سال‌ها اجرا کرده است را می‌توان در دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا دنبال کرد.

او گفت که اگر به او بستگی داشت، برابری بخشی دائمی از وزارت کار خواهد بود.

تبلیغات

مشتریان IKEA به اشتباه هزاران کرون دریافت کردند

بیش از 2000 مشتری IKEA در دانمارک تا هزاران کرون از حساب های خود برداشت کرده اند – صرف نظر از اینکه چیزی خریده اند یا خیر.

کریستین مورو، مدیر ارتباطات این شرکت به روزنامه بی تی گفت که یک “خطای انسانی” در سیستم های IT IKEA منجر به شارژ بیش از حد مشتریان شد.

رسانه ها در این هفته گزارش دادند که مبالغ از چند هزار تا 60000 کرون متغیر است.

مورو گفت: «بر اساس لغو کامل یا جزئی سفارش، از گروهی از مشتریان مبلغی کسر شد که نباید از آن ها کسر می شد.

IKEA برای اطمینان دادن به مشتریان مبنی بر اینکه مبالغ دلخواه در آینده به حساب آنها شارژ نخواهد شد، اقدام کرده است.

Mouroux همچنین به BT گفت که “اکثریت قریب به اتفاق” مشتریان آسیب دیده قبلا پول خود را پس گرفته اند و IKEA در حال کار بر روی پردازش بازپرداخت باقی مانده است.

فروشگاه های IKEA در دانمارک سالانه 9.3 میلیون بازدیدکننده داشته و 46.9 میلیون بازدید از وب سایت و برنامه آن دارد.

شش فروشگاه IKEA در دانمارک در Taastrup، Gentofte، Copenhagen، Odense، Aarhus و Aalborg قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید