گزارش سود سه ماهه اول سال 2024 شورون (CVX).


پمپ بنزین در یک پمپ بنزین شورون در اورلاندو دیده می شود.

پل هنسی | تصاویر SOPA | راکت | گتی ایماژ

شورون در روز جمعه انتظارات سود را شکست داد، اما سود آن سال به سال کاهش یافت زیرا پالایشگاه ها و تجارت بین المللی گاز آن با باد مخالف مواجه شدند.

درآمد خالص این شرکت بزرگ نفتی نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته با 16 درصد کاهش به 5.5 میلیارد دلار یا 2.97 دلار به ازای هر سهم رسید. شورون بدون احتساب اقلام یکبار مصرف، سود 2.93 دلاری به ازای هر سهم را گزارش کرد که بالاتر از برآوردهای وال استریت بود.

شورون کاهش سود را ناشی از کاهش حاشیه فروش در پالایشگاه‌های خود و کاهش قیمت گاز طبیعی دانست که موجب سود حاصل از تولید بین‌المللی می‌شود.

قیمت نفت در سال جاری بیش از 15 درصد افزایش یافته است، در حالی که معاملات آتی بنزین 31 درصد افزایش یافته است، اما با توجه به چالش‌های موجود در بخش انرژی، این افزایش سود چندانی برای افزایش سود نداشته است.

قیمت گاز طبیعی امسال به دلیل مازاد عرضه 35 درصد کاهش یافته است. به گفته اداره اطلاعات انرژی، حاشیه خرده‌فروشی و توزیع بنزین یا تفاوت بین قیمت‌های خرده‌فروشی و تصفیه‌شده نیز در ماه‌های فوریه و مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است.

در اینجا آنچه شورون برای سه ماهه اول در مقایسه با انتظارات وال استریت بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران توسط LSEG گزارش کرد، آمده است:

  • سود هر سهم: تعدیل 2.93 دلار در مقابل 2.87 دلار مورد انتظار
  • درآمد: 48.72 میلیارد دلار در مقابل 50.66 میلیارد دلار مورد انتظار

کسب و کار پالایشی شورون در ایالات متحده با کاهش بیش از نصف به 453 میلیون دلار رسید. سود پالایش‌های بین‌المللی ضربه بزرگ‌تری خورد و نزدیک به 60 درصد کاهش یافت و به 330 میلیون دلار رسید.

تجارت نفت و گاز ایالات متحده حدود 2 میلیارد دلار درآمد گزارش کرده است که به دلیل فروش بیشتر نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. شورون 1.57 میلیون بشکه در روز نفت و گاز در ایالات متحده در سه ماهه تولید کرد که 35 درصد یا 406000 بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

این شرکت بزرگ نفت، افزایش تولید را ناشی از تولید زیاد در حوضه پرمین و دنور-ژولزبورگ دانست.

درآمدهای بین المللی نفت و گاز با کاهش 39 هزار بشکه ای به 1.77 میلیون بشکه در روز به دلیل تعمیر و نگهداری در نیجریه و کاهش میادین، با 6 درصد کاهش به 3.2 میلیارد دلار رسید. با این حال، مجموع تولید جهانی 12 درصد افزایش یافت و به 3.35 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان تولید در سه ماهه اول ثبت شده است.

هزینه های سرمایه ای به 4.1 میلیارد دلار افزایش یافت که 37 درصد نسبت به 3 میلیارد دلار هزینه شده در سال گذشته افزایش داشت. هزینه های بالاتر برای تولید نفت و گاز و دارایی های قدیمی در PDC Energy پس از تکمیل خرید این شرکت در اوت گذشته بود.

شورون همچنان 3 میلیارد دلار سود سهام پرداخت کرد و نزدیک به 3 میلیارد دلار از سهام خود را در سه ماهه بازخرید کرد، اگرچه بازده سهام آن 12.4 درصد از 14.6 درصد در سه ماهه اول سال گذشته کاهش داشت.

دیدگاهتان را بنویسید