مورگان استنلی 10 تا 15 عرضه اولیه فناوری اضافی را در سال 2024 پیش بینی کرده است، در سال 2025 بهتر است.


بازار IPO چه انتظاراتی دارد؟

پس از مدت ها انتظار، “بازار IPO بازگشته است.”

این به گفته کالین استوارت، مورگان استنلی رئیس بازارهای سرمایه فناوری جهانی استوارت در مصاحبه‌ای با “TechCheck” CNBC در روز دوشنبه گفت که 10 تا 15 شرکت فناوری دیگر ممکن است تا پایان سال 2024 وارد بورس شوند و انتظار می‌رود سال 2025 “بهترین سال” دیگری باشد.

استوارت گفت: «دو سال و نیم طولانی بود که ما واقعاً چیزی نداشتیم. او اضافه کرد که عرضه های اولیه اولیه قیمت بالایی داشته اند و به خوبی مورد معامله قرار گرفته اند، که این امر برای آینده خوب است.

سکون در سال 2022 آغاز شد، زمانی که تورم فزاینده و افزایش نرخ بهره ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش داد، ارزش‌گذاری‌های فناوری را کاهش داد و بسیاری از شرکت‌های فناوری را مجبور کرد تا برنامه‌های خود را برای عرضه عمومی متوقف کنند. این یک تضاد کامل با دو سال قبل بود که شاهد رکوردی از تعداد معاملات از جمله چند برابری نجومی بودیم.

بازار عرضه اولیه سهام در سپتامبر با اولین عرضه آغاز شد اینستاکارت و کلایو. اما اولین نشانه های واقعی حرکت در ماه گذشته ظاهر شد Reddit از آن زمان، اولین IPO یک شرکت بزرگ رسانه اجتماعی بود پینترست در سال 2019 و یک شرکت تراشه های اتصال مرکز داده آزمایشگاه آستارا در روز اول معاملات آغاز شد.

هر دو سهام بسیار بالاتر از ارزش‌گذاری اولیه سهام خود باقی می‌مانند و Astera حدود 145 درصد رشد کرد زیرا سرمایه‌گذاران به هر چیزی مرتبط با هوش مصنوعی انباشته می‌شوند.

مورگان استنلی بانکدار اصلی در عرضه‌های اولیه سهام Reddit و Astera بود و توانست در مجموع حدود 37 میلیون دلار جذب کند.

یک بانک رقیب وال استریت گلدمن ساکس آخرین IPO فناوری با پشتوانه سرمایه گذاری را در هفته گذشته رهبری کرد. دسته بندیکه نرم افزار مدیریت داده را توسعه می دهد، در اولین حضور خود در بورس نیویورک 16 درصد افزایش یافت.

Bipul Sinha، مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره و یکی از بنیانگذاران Rubrik Inc.، یک استارت آپ نرم افزار امنیت سایبری تحت حمایت مایکروسافت، در حالی که با کارمندان خود عکس می گیرد در طول IPO شرکت در بورس نیویورک (NYSE) در نیویورک، ایالات متحده، پرچمی را تکان می دهد. 25 آوریل 2024.

برندن مک درمید | رویترز

استوارت که در چند دهه گذشته در برخی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سهام نقش داشته است، گفت که معمولاً شش ماه طول می‌کشد تا یک عرضه اولیه عمومی به خط پایان برسد. او گفت که این بدان معناست که شرکت‌هایی که در حال حاضر در حال بررسی عرضه اولیه سهام هستند، احتمالاً تا سال آینده برای جلوگیری از همپوشانی با انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در نوامبر، متوقف خواهند شد.

از نظر ارزش گذاری، استوارت گفت که بازار از روزهای اوج سال 2021 عقب نشینی کرده است و نسبت های نرم افزاری و سایر بخش های فناوری اکنون به سطوح 2018 و 2019 بازگشته است. استوارت سال 2021 را “شگفت انگیز” و در عین حال “فرستنده” نامید. “

استوارت گفت: «آنچه در 6 تا 12 ماه گذشته رخ داده است این است که بازار دوباره برای پرداخت هزینه های رشد راحت تر شده است. ما به سطح سال 2021 بازنگشته‌ایم، اما قیمت منصفانه‌ای برای رشد دریافت می‌کنیم. و من فکر می‌کنم با این قیمت‌ها، شرکت‌ها را می‌بینید که می‌گویند، “می‌دانید، در واقع چیز بدی نیست که یک شرکت سهامی عام باشد.”

با این حال، باارزش‌ترین شرکت‌های مرحله آخر هنوز باید از آن خارج شوند. این لیست شامل الون ماسک SpaceX به همراه Stripe و Databricks.

در حالی که استوارت گفت که “دوست دارد آنها را عمومی کند”، او اذعان کرد که چالش برای نام های بزرگ این است که “آنها مقیاس دارند، آنها رشد دارند، سرمایه گذاران به آنها سرمایه زیادی می دهند و برای آینده سرمایه گذاری می کنند.”

او گفت: «متاسفانه عرضه اولیه سهام در افق فوری نیست. اما اگر این کار را انجام دهند، یک فیلم پرفروش خواهند بود.»

تماشا کردن: مدیرعامل Nadaq در نتایج IPO 2024

آدنا فریدمن، مدیر عامل نزدک در مورد نتایج سه ماهه اول، چشم انداز عرضه اولیه سهام در سال 2024 و تاثیر هوش مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید