فرماندار سابق RBI: نرخ رشد اقتصادی هند دارای “کرک” است


فرماندار سابق RBI: نرخ رشد 8.5 درصدی هند دارای مقداری «کرک» است

به گفته راغورام راجان، رئیس سابق بانک مرکزی هند، نوساناتی در نرخ رشد اقتصادی هند وجود دارد.

او در روز پنجشنبه در CNBC “Squawk Box Asia” گفت: این بازتابی از “بدبینی” نیست زیرا “حتی رشد 6 تا 6.5 درصدی عدد بسیار خوبی است.”

اقتصاد هند در سه ماهه اکتبر-دسامبر رشد قوی 8.4 درصدی داشت که به لطف مصرف قوی خصوصی و فعالیت های تولیدی، از انتظارات پیشی گرفت. رویترز رشد تولید ناخالص داخلی را 6.6 درصد تخمین زد.

راجان که اکنون استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو است، می‌گوید: «این 8.5 درصد شک کمی دارند.

دولت هند پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال مالی 2023-24 از 7.3 درصدی که قبلا پیش بینی شده بود به 7.6 درصد افزایش داده است.

راجان گفت که یکی از مشکلات داده های تولید ناخالص داخلی این است که بیشتر نشان دهنده شرکت های بزرگ هند است، در حالی که شرکت های کوچکتر فقط “رشد ملایم” داشته اند.

او گفت: “اگر ما در نهایت اعداد تولید ناخالص داخلی را تعدیل کنیم، با در نظر گرفتن اینکه شرکت های کوچک رشد چندانی نداشته اند، فکر می کنم به 6 تا 6.5 درصد نزدیکتر خواهیم شد.”

ماه گذشته، کریشنامورتی سوبرامانیان، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، به CNBC گفت که هند در مسیر رشد سالانه 8 درصدی قرار دارد زیرا دولت بر هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر تمرکز می‌کند که طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وزارت دارایی هند پیش بینی می کند که این کشور در مسیر تبدیل شدن به سومین اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2027 با تولید ناخالص داخلی 5 تریلیون دلار قرار دارد.

“خوب است که در مورد اعداد تولید ناخالص داخلی واقع بین باشیم زیرا این اساس سیاست ها را تشکیل می دهد. اگر فکر می‌کنید رشد فوق‌العاده است، اصلاً چرا سیاست را تغییر دهید؟» – گفت راجان.

یک مقام می گوید هند مطمئن است که بازیگران جهانی از سیاست جدید خودروهای الکتریکی استفاده خواهند کرد

صندوق بین المللی پول هند را “سریع ترین رشد اقتصادی بزرگ در جهان” خواند که “سرمایه گذاری عمومی همچنان یک محرک مهم است”.

راجان گفت، اما برای حفظ رشد قوی، سرمایه گذاری در بخش خصوصی هند “باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد” تا شغل ایجاد شود تا افراد بیشتری بتوانند به نیروی کار بپیوندند.

“با وجود این همه سرخوشی در مورد رشد هند – چرا شرکت های خصوصی هندی با سرعت بیشتری نسبت به قبل سرمایه گذاری نمی کنند؟” او اضافه کرد. همه می‌گویند سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما واقعیت این است که به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.»

اما کارشناسان دیگر نظرات متفاوتی را بیان کردند. بهارگاو داسگوپتا، نایب رئیس (راه حل های بازار) در بانک توسعه آسیایی (ADB)، ماه گذشته گزارش شده است که رشد سرمایه گذاری خصوصی در هند “بسیار محسوس” بوده و این بانک همچنین به دنبال افزایش سرمایه گذاری خود در این کشور است.

– شریاشی سانیال از CNBC در این گزارش مشارکت داشت

دیدگاهتان را بنویسید