سرمایه گذار فناوری می گوید، رانندگی کامل تسلا را دست بالا نگیرید


مردم در 17 فوریه 2024 از فروشگاه تسلا در شانگهای چین خرید می کنند.

قیمت عکس | نورعکس | گتی ایماژ

اخبار غول خودروهای برقی تسلا به گفته یکی از سرمایه گذاران برتر فناوری، پیشرفت در عرضه کمک راننده پیشرفته در چین آنقدرها که سرمایه گذاران فکر می کنند پیشگامانه نیست.

مارک هاوتین، مدیر ارشد سرمایه گذاری در GAM Investment Management، که بر روی رشد و سهام فناوری تمرکز دارد، روز پنجشنبه به CNBC “Squawk Box Europe” گفت که چنین انتظاراتی گمراه کننده هستند – به ویژه به این دلیل که خدمات رانندگی کامل تسلا رانندگی کاملاً مستقل را ارائه نمی دهد. .

هاوتین به CNBC گفت: “ما باید بگوییم که آنها چه می کنند – همه در مورد این قابلیت کامل خودران صحبت می کنند.” در چین، آن‌ها می‌توانند کاری را که قبلاً در ایالات متحده یا بریتانیا انجام می‌دهند، انجام دهند، که به نوعی مانند این قابلیت کمک راننده است.»

سهام تسلا در روز دوشنبه به شدت افزایش یافت و بهترین روز خود را از مارس 2021 پس از گذر از یک نقطه عطف بزرگ در راه راه اندازی FSD در چین به ثبت رساند. تسلا روز یکشنبه اعلام کرد که مقامات محلی چین پس از رعایت الزامات امنیت داده های کشور، محدودیت های خودرو را لغو کرده اند.

این انتظارات را افزایش داده است که FSD تسلا به زودی در چین در دسترس خواهد بود. سهام تسلا در پنج روز معاملاتی گذشته 6.7 درصد افزایش یافت، عمدتاً در میان سر و صدایی در مورد نقشه راه برای معرفی FSD در چین و همچنین اظهارات ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، در مورد برنامه هایی برای شروع تولید مدل های مقرون به صرفه تر در اوایل سال 2025.

اما هاوتین گفت که سرویس موسوم به Full Self Driving این شرکت فاقد ویژگی هایی است که آن را به نمونه ای از فناوری واقعاً خودران تبدیل کند.

او به CNBC گفت: «این هنوز به هیچ وجه رانندگی خودران نیست. او تخمین می‌زند که نسخه‌ای از تسلا FSD با قابلیت «استقلال واقعی» هنوز پنج تا ده سال دیگر باقی مانده است.

هاوتین گفت که قرارداد تسلا با بایدو چین یک برد کوتاه مدت بزرگتر از تسلا است و افزود که در چین با نام هایی مانند BYD، Huawei، Xpeng، Li Auto و Xiaomi که استقلال سطح 2 را ارائه می دهند، رقابت قوی وجود دارد.

به گزارش رویترز، تسلا قراردادی با بایدو منعقد کرده است که به شرکت ماسک اجازه می‌دهد تا مجوز خدمات نقشه‌برداری بایدو را صادر کند، یک نیاز کلیدی برای ارائه FSD در جاده‌های عمومی چین.

وقتی CNBC با تسلا تماس گرفت، برای اظهار نظر در دسترس نبود.

Full Self Driving یا FSD به روز رسانی دستیار راننده Autopilot تسلا است. تسلا هنوز خودروهایی با قابلیت رانندگی کاملاً خودمختار تولید یا نمی فروشد. این سیستم‌های کمک راننده «سطح ۲» را که با نام تجاری FSD فروخته می‌شوند، به فروش می‌رساند.

کمک رانندگی “سطح 3” که به عنوان “اتوماسیون مشروط” شناخته می شود، شامل سیستم هایی است که تمام جنبه های رانندگی را کنترل می کنند، اما طبق سازمان تنظیم استاندارد SAE، راننده همچنان باید حضور داشته باشد.

تسلا سال‌ها است که فناوری FSD خود را در چین ارائه می‌کند، اما با مجموعه‌ای از ویژگی‌های محدود که آن را به عملیات‌هایی مانند تغییر خودکار خطوط محدود می‌کند.

GAM مالک سهام تسلا نیست و هاوتین گفت که شخصاً مالک سهامی نیز نیست.

— لورا کولودنی و ایولین چنگ از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند

دیدگاهتان را بنویسید