به گفته این اقتصاددان، کاهش نرخ بانک مرکزی اروپا یک اشتباه خواهد بود


کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) هنگام صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای حاکم بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت آم ماین، آلمان غربی، 11 آوریل 2024، اشاره می کند.

کریل کودریاوتسف Afp | گتی ایماژ

به گفته یک اقتصاددان، دورنمای انحراف بانک مرکزی اروپا از فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره، برای منطقه 20 کشوری یورو “به ویژه منفی” خواهد بود.

به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن به سمت کاهش نرخ بهره می رود و از هرگونه غافلگیری بزرگ جلوگیری می کند و از آن زمان داده های اخیر تورم کاهش قریب الوقوع هزینه های وام را تایید کرده است.

در همین حال، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ های بهره را در روز چهارشنبه با کمیته بازار آزاد فدرال که نرخ ها را تعیین می کند، با اشاره به “عدم پیشرفت بیشتر” در کاهش نرخ تورم به هدف 2 درصد، نگه داشت.

فدرال رزرو در بیانیه ای اعلام کرد که انتظار کاهش نرخ بهره را ندارد تا زمانی که “اطمینان بیشتری” پیدا کند که تورم به طور پیوسته به سطح هدف خود باز می گردد و همان زبانی را که پس از نشست های مارس و ژانویه به کار برد تکرار می کند.

این امر بانک مرکزی اروپا را محکم در مسیر کاهش نرخ بهره جلوتر از فدرال رزرو قرار می دهد.

اکنون مشکل کاهش نرخ بهره این است که بانک مرکزی اروپا قدرت را بدیهی می‌پذیرد یورو. دانیل لاکال، اقتصاددان ارشد در Tressis Gestion، روز پنجشنبه به CNBC گفت: «و اگر آنها قبل از فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ کنند، اساساً سیگنالی به جهان خواهد فرستاد که یورو باید تضعیف شود.

و اگر یورو ضعیف شود، هزینه واردات منطقه یورو افزایش خواهد یافت و رشد منطقه یورو را پیچیده تر خواهد کرد.

لاکال گفت که کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن، شرکت‌های آلمانی، فرانسوی یا اسپانیایی را مجبور به استقراض بیشتر نمی‌کند «زیرا یک کاهش کوچک نرخ، محرک تقاضای اعتبار نیست». تقاضای اعتبار به تمایل به کسب و کار و اعتبار مصرف کننده اشاره دارد.

وی افزود: آنچه که تقاضا برای وام را جالب یا رو به رشد می کند این واقعیت است که وجود دارد [are] فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به دلیل مقررات و سیاست‌های نادرست انرژی منطقه یورو متوقف شده است.

زمانی که CNBC با او تماس گرفت، سخنگوی بانک مرکزی اروپا از اظهار نظر خودداری کرد.

آیا بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش می دهد؟

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، ماه گذشته در صحبت با CNBC گفت که بانک مرکزی همچنان در مسیر کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت است، مشروط به هر گونه شوک اضافی.

ما فقط باید کمی اعتماد بیشتری در این روند کاهش تورم ایجاد کنیم، اما اگر مطابق با انتظارات ما حرکت کند، اگر شوک توسعه‌ای بزرگ نداشته باشیم، به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شویم که باید تسهیل کنیم. سیاست پولی فشرده لاگارد در 16 آوریل گفت.

کریستین لاگارد: بانک مرکزی اروپا به زودی نرخ بهره را کاهش خواهد داد، اگر غافلگیری بزرگی وجود نداشته باشد

داده های رسمی منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که قیمت ها در منطقه یورو در آوریل 2.4 درصد باقی مانده است، در حالی که اقتصاد در سه ماه اول سال به رشد بازگشته است.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول 0.3 درصد افزایش یافت که کمی بهتر از اجماع اقتصاددانان بود. تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم سال 2023 از عدم رشد به 0.1 درصد کاهش یافت، به این معنی که منطقه یورو در نیمه دوم سال گذشته در رکود فنی قرار داشت.

Lacalle از Tressis Gestion گفت که یکی از روایت‌های رایج در بازار این است که نرخ‌های بهره بالا در اروپا مقصر رشد اقتصادی آهسته است. او گفت: با این حال، کاهش رشد منطقه یورو هیچ ارتباطی با افزایش نرخ ها ندارد.

در عوض، لاکال گفت که ضعف اقتصادی اخیر در منطقه یورو باید به سیاست‌های انرژی، اقدامات نظارتی و سیاست‌های کشاورزی و کشاورزی این بلوک نسبت داده شود.

– جف کاکس و جنی رید از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید