ین ژاپن یک هفته ترن هوایی را پشت سر گذاشت. همین اتفاق افتاد


تصویری بدون تاریخ از ین ژاپن و دلار آمریکا.

تصاویر درخشان | تصاویر درخشان | گتی ایماژ

این ین ژاپن روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود در 34 سال اخیر تضعیف شد، اما پس از بازگشت دوباره و احتمالا بهترین هفته خود در بیش از یک سال گذشته را پشت سر گذاشت. همین اتفاق افتاد.

روز دوشنبه، ین برای اولین بار از سال 1990 به 160.03 در برابر دلار رسید، اما در اواخر روز به دلیل گمانه زنی ها مبنی بر مداخله مقامات ژاپنی، به سطح 156 افزایش یافت.

به گفته برخی تحلیلگران بازار، این ارز در روز چهارشنبه بیش از 2 درصد افزایش یافت و در حدود 153 دلار معامله شد، که احتمالاً به دلیل مداخله نیز ایجاد شده است.

مقامات ژاپنی هنوز بیانیه ای رسمی مبنی بر تایید نقش خود در حمایت از ارز صادر نکرده اند.

نیکلاس اسمیت، استراتژیست ژاپن در CLSA، به CNBC گفت: «دولت از افشای دخالت یا عدم دخالت آنها خودداری کرده است، اما من فکر نمی‌کنم بسیاری در آن شک کنند.

ین در حال حاضر 152.90 در هر دلار معامله می شود.

این استراتژیست می گوید شکی نیست که ژاپن در ین دخالت کرده است

بر اساس داده های بانک مرکزی ژاپن، تحلیلگران بانک آمریکایی گلوبال ریسرچ گفتند که اولین مداخله تخمین زده شده می تواند 5 تا 6 تریلیون ین (32.7 میلیارد دلار تا 39.2 میلیارد دلار) باشد.

تحقیقات BofA همچنین گفت که اندازه مداخله احتمالی دوم ممکن است کوچکتر از مداخله اول بوده باشد.

خطی در شن و ماسه

ین پس از نشست تاریخی بانک مرکزی ژاپن در ماه مارس، زمانی که تنها رژیم نرخ بهره منفی جهان را پایان داد، 7.3 درصد از پایین ترین سطح روز دوشنبه خود را از دست داد.

اما اولین مداخله در نظر گرفته شده تنها پس از رسیدن ارز به مرز 160 در هر دلار انجام شد.

ین همچنین به دلیل تداوم تقویت دلار در بحبوحه کاهش انتظارات از کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو آسیب دید. اعداد و ارقام داغ‌تر از حد انتظار اخیر در ایالات متحده بر مشکلی که بانک مرکزی ایالات متحده در مقابله با تورم سرسخت با آن مواجه است، تأکید کرد.

در چند دهه گذشته، در حالی که سایر بانک‌های مرکزی جهانی سیاست‌های خود را سخت‌تر کرده‌اند، ژاپن سیاست‌های بسیار سست خود را حفظ کرده است که منجر به تمرکز معاملات کری در ین ژاپن شده است.

تجارت حمل و نقل استراتژی است که در آن معامله گران پول را با ارزهای با نرخ بهره پایین مانند ین وام می گیرند تا در دارایی های پربازده به ارز دیگری سرمایه گذاری کنند و در نتیجه از اسپرد نرخ بهره سود ببرند.

بعدش چی؟

در آخرین نشست سیاست پولی در 26 آوریل، بانک مرکزی ژاپن نرخ پایه را بدون تغییر در 0٪ -0.1٪ گذاشت. کازوآ اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، در کنفرانس خبری اواخر روز به نوسانات ین اذعان کرد. در حالی که او به بازارها اطمینان داد که مقامات ناظر هستند، هیچ گام واقعی را که می‌توان برای مبارزه با نوسانات انجام داد، تشریح نکرد.

فعالان بازار معتقدند که مقامات ژاپنی به مداخله برای حمایت از ارز ادامه خواهند داد.

ادوارد یاردنی، رئیس و استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در یاردنی ریسرچ، به CNBC گفت: «من فکر می کنم BOJ ممکن است مجبور باشد به مداخله ادامه دهد. و من فکر می‌کنم که تا حد زیادی یک مشکل برای ژاپن باقی می‌ماند، نه اینکه پیامدهای جهانی داشته باشد.»

یک استراتژیست در مورد چشم انداز ین ژاپن بحث می کند

HSBC گفت که ضعف ین نقش کلیدی در “پمپ” کردن اقتصاد ایفا می کند، هدفی که بانک ژاپن امیدوار است امسال به آن دست یابد.

پس از سال‌ها از دست دادن رقابت‌پذیری، سرانجام صادرکنندگان از تعدیل نرخ ارز تقویت شده‌اند. و به گمان، ممکن است حتی یک نرخ ارز ضعیف‌تر و بیشتر طول بکشد تا این افزایش به یک رنسانس تولید پایدار تبدیل شود. فردریک نویمان، اقتصاددان ارشد آسیایی HSBC، در یادداشتی به مشتریان نوشت.

نویمان گفت ین ضعیف تر به رشد بخش خدمات ژاپن از طریق گردشگری کمک می کند و به نوبه خود انتظارات تورمی را افزایش می دهد.

به عبارت دیگر، تضعیف ین تا زمانی که نزول منظم باشد، کاملاً نامطلوب نیست. بنابراین انتظار نداشته باشید که BOJ برای انقباضات تهاجمی عجله کند فقط به این دلیل که نرخ ارز نوسان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید