اکسون می گوید مخالفت شورون بر سر دارایی های هس گویانا ممکن است تا سال 2025 ادامه داشته باشد.


دارن وودز، رئیس و مدیر اجرایی Exxon Mobil Corp، در طی کنفرانس CERAWeek 2024 S&P Global در هیوستون، تگزاس، ایالات متحده، دوشنبه، 18 مارس 2024 سخنرانی می کند.

اف. کارتر اسمیت | بلومبرگ | گتی ایماژ

مدیر عامل اکسون دارن وودز روز دوشنبه گفت که اختلاف با شورون در بالا شرکت هسدارایی های نفتی گویان احتمالا تا سال 2025 حل نخواهد شد.

وودز در کنفرانس جهانی موسسه Milken در لس آنجلس به دیوید فابر از CNBC گفت: “من معتقدم این اتفاق در سال 2025 خواهد افتاد.” هس قبلاً گفته بود که این پرونده ممکن است تا سال آینده ادامه یابد.

وودز گفت: «بدیهی است که این یک داوری مهم نه تنها برای اکسون موبیل، بلکه برای شورون و هس است. کاری که ما باید انجام دهیم این است که وقت خود را صرف انجام کاری کنیم که باید انجام دهیم تا مطمئن شویم که تمام تلاش خود را انجام می دهیم و پاسخ درست را دریافت می کنیم.

اکسون بر اساس یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک بر کنسرسیومی که منابع غنی نفتی این کشور آمریکای جنوبی را توسعه می دهد، ادعای حق انصراف از دارایی های هس در گویان را دارد. در ماه مارس، شرکت نفت برای داوری در اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس ثبت نام کرد.

وودز گفت که هیئت داوران هنوز در حال انتخاب است و سپس روند باز خواهد شد. مدیر عامل شرکت بارها ابراز اطمینان کرده است که اکسون در این مناقشه پیروز خواهد شد و گفت که این شرکت توافق نامه حاکم بر کنسرسیوم را نوشته است.

قیمت نفت، اخبار و تحلیل انرژی

شورون ادعاهای اکسون را رد کرد که این توافقنامه شامل معامله معلق برای خرید هس است که ارزش آن 53 میلیارد دلار است.

دادگاه داوری در نهایت زمان رسیدگی را تعیین خواهد کرد، اما هس از هیئت درخواست کرده است که پرونده را در سه ماهه سوم ماهوی بررسی کند و در سه ماهه بعدی نتیجه بگیرد. مدیرعامل شورون، مایک ویرث، در ماه آوریل به تحلیلگران در تماس با سود سه ماهه اول شرکت گفت که جدول زمانی باید به طرفین اجازه دهد تا “در مدت کوتاهی پس از آن معامله را ببندند.”

ویرث گفت: ما هیچ دلیل قانونی برای به تاخیر انداختن این ضرب الاجل نمی بینیم.

اگر اکسون در این پرونده پیروز شود، قرارداد شورون با هس پایان خواهد یافت. وودز گفت که اکسون در تلاش برای خرید هس نیست، بلکه می خواهد از حقوق خود به نفع سهامداران محافظت کند و دریابد که چه ارزشی برای دارایی های هس در گویان قائل شده است.

هس 30 درصد از سهام یک میدان نفتی به نام بلوک استابروک در سواحل گویان را دارد. اکسون با 45 درصد سهام این پروژه را رهبری می کند، در حالی که شرکت ملی نفت فراساحل چین. 25 درصد از سهام را حفظ می کند.

این داستان های CNBC PRO را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید