علیرغم مداخله لفظی دولت، ین ژاپن به پایین ترین حد خود در 34 سال اخیر رسید


پرچم ژاپن در کنار اسکناس ین ژاپن قرار گرفته است.

خاویر گرسی | لحظه | گتی ایماژ

این ین در روز پنجشنبه از 155 دلار افت کرد و به پایین ترین حد خود در 34 سال اخیر در میان تقویت پایدار دلار آمریکا رسید.

این ضعف در حالی رخ می دهد که بانک مرکزی ژاپن تصمیم سیاست پولی خود را در روز جمعه منتشر می کند، علی رغم هشدارهای شفاهی مقامات ژاپنی.

برخی از ناظران بازار حدس می زدند که سطح 155 پس از سقوط ارز به پایین ترین حد چند دهه در طول ماه، باعث مداخله خواهد شد.

شوسوکه یامادا می‌گوید: «برای اینکه BOJ از ین حمایت کند، باید تشخیص دهد که سیاست بیش از حد مساعد بوده است، افزایش بیشتر اجتناب‌ناپذیر است، مانند ماه ژوئن، و نرخ پایانه بالاتر از آنچه بازار پیشنهاد می‌کند خواهد بود». این بانک در یادداشتی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که رئیس استراتژی ارزها و نرخ‌های بانک ژاپن در BofA Securities Japan. با این حال، او گفت که در جلسه این هفته بعید است.

نماد نمودار سهامنماد نمودار سهام

مخفی کردن محتوا

ضعف ین نیز به تقویت دلار کمک کرد. تورم سرسخت در ایالات متحده، جروم پاول، رئیس سیستم فدرال رزرو را بر آن داشته است که در مورد کاهش نرخ بهره در چند ماه آینده صحبت کند.

“مقامات ژاپنی مداخله شفاهی را تشدید کرده اند، اما بعید به نظر می رسد که موثر باشد، زیرا به نظر می رسد حرکت در ارز منعکس کننده قدرت دلار در برابر اکثر ارزها است و مختص ین نیست.” – ایدانا آپیو، مدیر پورتفولیو در First Eagle Investments. به CNBC گفت.

آپیو گفت که نشست این هفته BOJ برای سرمایه گذاران کلیدی خواهد بود زیرا آنها پیش بینی های تورم را در پرتو ضعیف تر شدن ین، قیمت های بالاتر نفت و رشد قوی دستمزدها زیر نظر دارند.

نزدیک شدن به مداخله؟

ین از زمان نشست ماه مارس بانک مرکزی ژاپن 4.2 درصد کاهش یافته است که مقامات و سرمایه گذاران ژاپنی را نگران کرده است.

همچنین در مورد احتمال “مداخله هماهنگ” با کره جنوبی صحبت شد. تحلیلگران بر این باورند که در صورت انجام چنین اقداماتی، اگر هر دو کشور موفق به حمایت از ین و وون کره شوند، می تواند منافع سیاسی و اقتصادی برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

در حالی که بازارها از مقامات ژاپنی می خواهند که هر چه زودتر برای جلوگیری از سقوط ین اقدام قاطعانه ای انجام دهند، تحلیلگران می گویند بعید است که بانک مرکزی یا وزارت دارایی فوراً وارد عمل شوند.

ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد و استراتژی آسیا در بانک میزوهو در یادداشتی نوشت: «دم FX اجازه نخواهد داشت سگ را تکان دهد.

واراتان گفت که ضعف ین یک محدودیت سیاسی است، نه یک کاتالیزور برای BOJ. وی خاطرنشان کرد که بانک مرکزی ژاپن به احتمال زیاد در مورد تغییر نرخ‌ها به “اقدامات خودداری” خود پایبند است. او گفت در عوض، مقامات می توانند از طریق سیگنال های خرید اوراق قرضه انعطاف پذیر مداخله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید