همه داده ها نشان می دهد که تورم از بین نمی رود و این وضعیت را برای فدرال رزرو پیچیده می کند


مشتری در 12 مارس 2024 در سان رافائل، کالیفرنیا، از یک فروشگاه مواد غذایی غذا می‌خرد.

جاستین سالیوان | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

آخرین دسته از اخبار تورمی که مقامات فدرال رزرو پیش از جلسه سیاست گذاری خود در هفته آینده خواهند دید منتشر شده است و هیچ کدام از آنها خیلی خوب نیست.

بر اساس گزارش‌های جداگانه در این هفته، شاخص‌های وزارت بازرگانی که فدرال رزرو برای سیگنال‌های تورم به آن‌ها تکیه می‌کند، روی هم، نشان داد که قیمت‌ها همچنان با سرعتی بسیار بالاتر از هدف سالانه 2 درصدی بانک مرکزی افزایش می‌یابد.

چند نکته برجسته در این تصویر وجود دارد: انبوهی از پول که هنوز در سیستم مالی در حال پخش است، قدرت خرید پایدار را برای مصرف کنندگان فراهم می کند. در واقع، خریداران بیش از آنچه به دست می آورند، خرج می کنند و این وضعیت نه پایدار است و نه تورم زا. در نهایت، مصرف‌کنندگان برای تأمین مالی این خریدها پس‌انداز می‌کنند و اگر نه در حال حاضر، در آینده، سناریوی متزلزلی ایجاد می‌کنند.

همه اینها را کنار هم بگذارید و نتیجه این است که فدرال رزرو احتمالا محتاطانه عمل می کند و تمایلی به کاهش نرخ بهره به این زودی ندارد.

کریشنا گوها از Evercore ISI می گوید که در سه ماهه اول همه چیز برای فدرال رزرو اشتباه شد

جوزف لاورگنا، اقتصاددان ارشد در SMBC Nikko Securities می گوید: صرف هزینه زیاد باعث ایجاد تقاضا می شود و محرک ایجاد می کند. «شاخص های هزینه در آینده نزدیک کاهش نخواهد یافت. بنابراین شما می توانید یک سناریوی تورم چسبنده داشته باشید.

در واقع، داده‌های منتشر شده توسط دفتر تحلیل اقتصادی در روز جمعه نشان داد که هزینه‌ها در ماه مارس از درآمد فراتر رفته است، همانطور که در سه ماه از چهار ماه گذشته بوده است، در حالی که نرخ پس‌انداز شخصی به 3.2 درصد کاهش یافته است، پایین‌ترین سطح از اکتبر 2022.

در همین حال، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، معیار کلیدی فشارهای تورمی فدرال رزرو، در ماه مارس به 2.7 درصد افزایش یافت و برای معیار اصلی حیاتی در 2.8 درصد ثابت ماند، که قیمت‌های پر نوسان غذا و انرژی را حذف نمی‌کند.

یک روز قبل، این وزارتخانه گزارش داد که تورم سالانه در سه ماهه اول 3.7 درصد در نرخ پایه در کل سه ماهه اول و 3.4 درصد در نرخ کلی بود. این امر در بحبوحه کاهش رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به 1.6 درصد رخ داد که بسیار کمتر از برآورد اجماع بود.

سناریوهای خطر

داده های قوی تورم چندین شبح شوم را به وجود آورد، یعنی اینکه فدرال رزرو ممکن است مجبور شود نرخ های بهره را برای مدت طولانی تری بالاتر از آنچه که بازارهای مالی می خواهند نگه دارد و یک فرود نرم اقتصادی مورد انتظار را تهدید می کند.

تهدید شدیدتری نیز وجود دارد: اگر تورم ادامه یابد، بانک‌های مرکزی نه تنها ممکن است مجبور باشند نرخ‌ها را در جایی که هستند نگه دارند، بلکه در آینده نیز افزایش آن را در نظر بگیرند.

در حال حاضر، این بدان معناست که فدرال رزرو قطع نمی کند، و چه زمانی [inflation] لاورگنا که اقتصاددان ارشد شورای اقتصاد ملی در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود، گفت: “فدرال رزرو یا باید در مقطعی نرخ بهره را افزایش دهد یا برای مدت طولانی‌تری نرخ بهره را بالا نگه دارد.” فرود سخت؟”

مشکل تورم در ایالات متحده مدرن برای اولین بار در سال 2022 به وجود آمد و چندین منبع داشت.

در ابتدای شیوع، مشکلات عمدتاً ناشی از اختلالات در زنجیره تامین بود که مقامات فدرال رزرو معتقد بودند زمانی که فرستنده‌ها و تولیدکنندگان با کاهش محدودیت‌های همه گیر فرصت جبران آن را داشته باشند، ناپدید خواهند شد.

اما حتی با وجود بحران اقتصادی کووید در آینه عقب، کنگره و دولت بایدن با کسری بودجه 6.2 درصدی تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2023 به هزینه های گزاف ادامه می دهند. این بالاترین نرخ غیر کووید از سال 2012 است و سطحی است که معمولاً به جای توسعه با رکود اقتصادی همراه است.

علاوه بر آن، بازار کار هنوز پررونق، که در آن فرصت‌های شغلی زمانی نسبت به کارگران موجود بیشتر بود و هنوز هم در حدود 1.4 به 1 باقی می‌ماند، همچنین به حفظ فشار افزایشی بر دستمزدها کمک کرده است.

اکنون، حتی با تغییر تقاضا از کالاها به خدمات، تورم همچنان بالاست و تلاش‌های فدرال رزرو برای کاهش تقاضا را با مشکل مواجه می‌کند.

جیم کرامر می گوید رشد ضعیف و تورم بالا ترکیب بدی برای داو هستند

مقامات فدرال رزرو معتقد بودند که تورم امسال کاهش می یابد زیرا قیمت مسکن کاهش می یابد. در حالی که بیشتر اقتصاددانان همچنان انتظار دارند هجوم عرضه باعث کاهش قیمت مسکن شود، حوزه های دیگری نیز پدیدار شده اند.

به عنوان مثال، به گفته مایک سندرز، رئیس درآمد ثابت در مدیسون اینوستمنس، برای مثال، تورم اصلی PCE به استثنای مسکن – چین و چروک نسبتاً جدیدی در معادله تورم که نام مستعار “ابر هسته” را به خود اختصاص داده است – طی سه ماه گذشته سالانه 5.6 درصد بوده است.

تقاضا، که قرار بود افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از آن جلوگیری کند، همچنان بالاست و به تقویت تورم کمک می کند و نشان می دهد که بانک مرکزی ممکن است آنقدر که فکر می کند برای کاهش سرعت رشد قیمت ها قدرت نداشته باشد.

سندرز گفت: «اگر تورم بالاتر بماند، فدرال رزرو با انتخاب دشواری روبرو خواهد شد: اقتصاد را وارد رکود کند، سناریوی فرود نرم را کنار بگذارد یا اجازه دهد تورم بالای 2 درصد باشد. برای ما پذیرش تورم بالاتر گزینه معقول تری است.

نگران تناسب تنگ

اقتصاد تاکنون موفق شده است از آسیب گسترده تر مشکل تورم جلوگیری کند، اگرچه برخی از فوران های قابل توجه وجود دارد.

معوقات وام ها در بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته است و نگرانی فزاینده ای در وال استریت وجود دارد که نوسانات بیشتری در پیش است.

انتظارات تورمی نیز در حال افزایش است، به طوری که نظرسنجی احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان انتظارات تورمی یک ساله و پنج ساله را به ترتیب 3.2 و 3 درصد نشان می‌دهد که بالاترین میزان از نوامبر 2023 است.

جیمی دیمون، مدیر عامل جی‌پی مورگان چیس، این هفته بین «غیرقابل باور» خواندن رونق اقتصادی ایالات متحده در روز چهارشنبه، با نامه‌ای پایان یافت که در آن وال استریت ژورنال گزارش داد که او نگران است که تمام هزینه‌های دولت باعث تورم شود. ، که غیرقابل تحمل تر از برآورد فعلی است.

دیمون می‌گوید: «این امر باعث رشد زیادی می‌شود و اثرات دیگری به نام تورم در آینده خواهد داشت که ممکن است آنطور که مردم انتظار دارند از بین نرود.» “بنابراین من در حال بررسی طیفی از نتایج احتمالی هستم. شما می توانید آن فرود نرم را بدست آورید. من کمی بیشتر نگران هستم که ممکن است آنقدر ملایم نباشد و تورم آنطور که مردم انتظار دارند پیش نرود.”

دیمون تخمین زد که بازارها با احتمال 70 درصدی برای فرود نرم قیمت گذاری می کنند.

گفت: فکر می کنم نصف است.

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید