بازار تبلیغات دیجیتال در حال بهبود است زیرا متا، آلفابت، اسنپ رشد سریع تری را نشان می دهند


نمایی از مقر گوگل در مانتین ویو، کالیفرنیا، ایالات متحده، در 23 مارس 2024.

طوفان Koskun | آناتولی گتی ایماژ

تبلیغات خیلی برگشته

پس از سال 2022 وحشتناک، زمانی که برندها برای مقابله با تورم هزینه خود را از دست دادند و سال 2023 که با اخراج و کاهش هزینه ها تعریف شد، شرکت های پیشرو تبلیغات دیجیتال دوباره شروع به رشد سریع کردند.

متا، گره بزن و گوگل همه نتایج سه ماهه اول گزارش شده در این هفته، با رشد درآمد با سرعتی که کمتر از برآوردهای تحلیلگران برای حداقل دو سال بود، افزایش یافت. وضعیت مالی آنها در درجه اول به دلیل بهبود تجارت تبلیغاتی است.

شرکت‌ها در موقعیتی سودمند وارد فصل سود شدند، زیرا عملکرد آنها با دوره‌های ضعیف تاریخی قابل مقایسه خواهد بود. اما سرمایه گذاران و تحلیلگران با توجه به بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در بازارهای مختلف در سراسر جهان و چالش های مداوم قیمت های بالای مصرف کننده، در انتظارات خود محتاطانه عمل کردند.

متا که اولین گروهی بود که نتایج را گزارش کرد، در روز چهارشنبه با نشان دادن جهش 27 درصدی در درآمد سه ماهه اول به 36.5 میلیارد دلار، برخی نگرانی ها را برطرف کرد. برای شرکت مادر فیس بوک، این سریع ترین سرعت توسعه از سال 2021 بود.

تحلیلگران برنشتاین در یادداشتی پس از گزارش درآمد نوشتند: «زمانی که متا دو سال پیش در روزهای تاریک خود بود، شرکت می‌دانست که برای بازگشت به مسیر خود باید چه کاری انجام دهد. “به اعتبار آنها، متا از هسته محافظت کرد.”

آن عصر تاریک با ترکیبی از مشکلات اقتصاد کلان و سیب تغییر حریم خصوصی iOS که هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات را برای شرکت های رسانه های اجتماعی دشوارتر کرد. متا در سال 2022 دو سوم ارزش خود را از دست داد و مجبور شد کارکنان خود را به شدت کاهش دهد.

گوشی هوشمند فیس بوک را با نماد متا در پس زمینه نمایش می دهد.

جاناتان راا | نورعکس | گتی ایماژ

متا با بازسازی سیستم تبلیغاتی خود با سرمایه گذاری قابل توجهی در هوش مصنوعی پاسخ داد تا بتواند علیرغم موانع تحمیل شده توسط اپل، ارزشی برای برندها ایجاد کند. سهام در سال 2023 تقریباً سه برابر شد.

اگرچه نتایج سه ماهه اول این شرکت بیشتر از تخمین‌ها بود، اما پس از اینکه مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت، نظرات خود را بر روی روش‌های متعددی که متا در خارج از تبلیغات صرف می‌کند، متمرکز کرد.

زاکربرگ در جلسه کسب درآمد چهارشنبه شب گفت: از لحاظ تاریخی، ما شاهد نوسانات زیادی در سهام خود در این مرحله از محصول خود بوده ایم، زمانی که در حال سرمایه گذاری برای توسعه یک محصول جدید هستیم اما هنوز از آن درآمدزایی نکرده ایم.

تحلیلگران Bernstein که خرید سهام را توصیه می کنند، می گویند درآمد متا از تبلیغات به دلیل قدرت تجارت آنلاین، بازی، سرگرمی و رسانه است و تقاضا برای تبلیغات در چین “قوی باقی می ماند.” متا از افزایش هزینه های خرده فروشان تخفیف چینی مانند Temu و Shein سود برده است.

تحلیلگران نوشتند: «مگر اینکه بیش از حد مذهبی به نظر نرسید، یا به زوک اعتقاد دارید یا ندارید، و ما معتقدیم.

“مثبت پیشرو”

آلفابت در روز پنج‌شنبه دنبال شد و درآمد سه ماهه اول از تبلیغات را 61.66 میلیارد دلار گزارش کرد که 13 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، در حالی که درآمد تبلیغات YouTube با 21 درصد افزایش به 8.09 میلیارد دلار رسید. این شرکت به طور کلی 15 درصد رشد کرده است، رقمی که آخرین بار در سال 2022 مشاهده شده است و سهام در روز جمعه 10 درصد افزایش یافت که شدیدترین افزایش از سال 2015 است.

در یک تماس سه ماهه با سرمایه گذاران، روث پورات، مدیر مالی آلفابت گفت که این شرکت از شتاب کسب و کار تبلیغاتی خود “بسیار راضی” است.

تحلیلگران سیتی در یادداشتی در روز جمعه نوشتند که محیط تبلیغاتی گسترده تر “به وضوح در حال تقویت است” و به افزایش سرعت در جستجوی گوگل و یوتیوب اشاره کرد.

تحلیلگران با حفظ توصیه خرید خود نوشتند: «به دنبال نتایج سه ماهه اول، ما نسبت به سهام آلفابت مثبت هستیم.

سهام اسنپ در روز جمعه 28 درصد جهش کرد، پس از اینکه این شرکت افزایش 21 درصدی درآمد خود را به 1.19 میلیارد دلار گزارش داد که قوی ترین رشد آن در دو سال اخیر است. در هر یک از شش فصل گذشته اسنپ، فروش یا تک رقمی رشد کرده یا کاهش یافته است.

طبق نامه خود به سرمایه گذاران، این شرکت اعلام کرد که شاهد افزایش تقاضا برای پلتفرم تبلیغاتی خود و بهره مندی از یک محیط عملیاتی بهبود یافته است.

تحلیلگران دویچه بانک در گزارشی در روز جمعه نوشتند که اسنپ ریتم “بسیار مورد نیاز” را ارائه کرده است و ترکیب تبلیغاتی آن دوباره به مسیر خود بازگشته است. تحلیلگرانی که دارای رتبه خرید در سهام هستند، می گویند که سرمایه گذاران به نظر می رسد “بیش از همه از سرمایه گذاری های پلت فرم تبلیغاتی که نوید فزاینده ای را نشان می دهند، تشویق می شوند.”

با وجود افزایش، سهام اسنپ همچنان 14 درصد در سال کاهش یافته است.

سرمایه گذاران هفته آینده تصویر واضح تری از بازار تبلیغات دیجیتال دریافت خواهند کرد پینترست گزارش روز سه شنبه با هم آمازونکه به یک غول تبلیغات آنلاین تبدیل شده است. Reddit در 7 می پیگیری خواهد شد و برای اولین بار از زمان عرضه اولیه شرکت رسانه های اجتماعی در ماه مارس، درآمد خود را گزارش می کند.

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

کشف مجدد مارک زاکربرگ

دیدگاهتان را بنویسید