با داغ شدن رقابت ابری، اوراکل قابلیت های مولد هوش مصنوعی را گسترش می دهد


لوگوی شرکت آمریکایی چندملیتی فناوری کامپیوتر اوراکل در کنگره جهانی موبایل (MWC)، بزرگترین گردهمایی سالانه صنعت ارتباطات، در بارسلونا در 27 فوریه 2024 به تصویر کشیده شده است. بزرگترین نمایشگاه تجارت تلفن همراه جهان در بارسلونا افتتاح شد. در جایی که این بخش برای هوش مصنوعی تلاش می کند، سعی کند کاهش فروش را معکوس کند. (عکس از PAU BARRENA / AFP) (عکس از PAU BARRENA / AFP از طریق Getty Images)

پاو بارن | Afp | گتی ایماژ

ارائه دهنده زیرساخت ابری ایالات متحده اوراکل با تشدید رقابت ابری و حرکت شرکت‌های بیشتری به سمت هوش مصنوعی، توانایی‌های هوش مصنوعی خود را افزایش می‌دهد.

رونق هوش مصنوعی که با راه اندازی ربات چت ChatGPT در نوامبر 2022 تقویت شد، تقاضا برای خدمات رایانش ابری و مراکز داده را افزایش می دهد، زیرا برای آموزش مدل های هوش مصنوعی به مقادیر زیادی داده نیاز است و ابر دسترسی به مجموعه داده های گسترده ای را فراهم می کند.

اوراکل در حال پیاده‌سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی در زیرساخت‌های ابری و برنامه‌های کاربردی خود برای تکمیل هوش مصنوعی سنتی است که قبلاً در آنها تعبیه شده است.

Rondy Ng، معاون اجرایی توسعه اپلیکیشن در Oracle به CNBC گفت: هوش مصنوعی کلاسیک از نظر یافتن الگوها یا پیش‌بینی اعداد بسیار خوب است… اما نمی‌توانید از مدل‌های زبان بزرگ برای پیش‌بینی اعداد استفاده کنید.

“بنابراین ما توانایی پیش‌بینی اعداد را با توانایی توضیح در کلمات ترکیب کردیم. بنابراین این دو ترکیب بسیار قدرتمند می‌شوند و شما به هر دو نیاز دارید. در سال‌های اخیر، بخش پیش‌بینی اعداد در حال حاضر بسیار بالغ شده است. به عنوان بخشی از محصول ما به توسعه آن ادامه می دهیم و در حال حاضر بیشتر در شهر متوقف نمی شود.

در ماه مارس، اوراکل قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد دیگری را اعلام کرد که در تمامی برنامه‌های مالی، زنجیره تامین، منابع انسانی، فروش، بازاریابی و خدمات تعبیه شده است. به گفته اوراکل، قابلیت‌های مولد هوش مصنوعی می‌تواند وظایفی مانند تولید گزارش‌های مالی و ایجاد آگهی‌های شغلی، بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تجاری را انجام دهد.

این پس از آن صورت گرفت که این شرکت در ماه ژانویه اعلام کرد که هوش مصنوعی مولد را در مجموعه فناوری خود معرفی می کند.

ما معتقدیم اوراکل در استراتژی هوش مصنوعی خود یک رنسانس رشد را تجربه می کند. [It is] دن آیوز، مدیر عامل Wedbush Securities، در اظهار نظری به CNBC در روز چهارشنبه از طریق ایمیل گفت: به خوبی در موقعیت خوبی قرار دارد تا یک ذینفع اصلی از انقلاب هوش مصنوعی باشد.

“داده هایی که پایگاه داده Oracle بر روی آنها قرار گرفته و نصب شده است توسط Ellison & Co ارائه شده است. ایوز با اشاره به لری الیسون، رئیس و مدیر ارشد فناوری اوراکل، گفت: یک مزیت بزرگ برای کسب درآمد از لایه نرم افزاری هوش مصنوعی.

شرکت تحقیقاتی گارتنر در گزارشی در 17 آوریل گفت، همانطور که شرکت ها در مورد داستان هوش مصنوعی مولد در سال گذشته بحث کردند، فروشندگان فناوری باید یک قدم جلوتر از چرخه باشند. “آنها قابلیت های GenAI را به محصولات و خدمات موجود و همچنین موارد استفاده شناسایی شده توسط مشتریان سازمانی خود می آورند.”

جی پی مورگان گفت هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی می توانند هزینه های فناوری اطلاعات و رشد نرم افزار را هدایت کنند. تحلیلگران JPMorgan در یادداشتی در 12 مارس می گویند: «بسیاری از فروشندگان نرم افزار، از جمله اوراکل، به مزایای سرمایه گذاری سازمانی مستمر در فناوری های هوش مصنوعی اشاره می کنند.

یک بانک سرمایه گذاری در ایالات متحده گفت، اگر شرکت اوراکل بتواند سهم بیشتری از مخارج هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد، درآمد و تاثیر مثبتی بر سهام خود خواهد داشت. بر اساس داده های FactSet، سهام اوراکل در 12 ماه گذشته 23.74 درصد افزایش یافته است.

«خدمات هوش مصنوعی مولد [are] اساسا یک مزیت بزرگ نسبت به رقبای ما. رقابت باید با شرکت های مختلف و ارائه دهندگان ابری برای این زیرساخت و چنین خدماتی کار کند. Ng به CNBC گفت: ما در واقع همه چیز را به یک پشته یکپارچه می‌بریم و مصرف می‌کنیم.

رشد II

اوراکل از رقبای خود عقب افتاده است آمازون، مایکروسافت و گوگل بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی Synergy، که اوراکل را در کنار IBM به عنوان ششمین ارائه دهنده خدمات بزرگ در جهان رتبه بندی کرد، در سهم بازار خدمات زیرساخت ابری قرار دارد.

در حالی که اوراکل دیر وارد زیرساخت های ابری شد، رونق هوش مصنوعی تقاضا برای فناوری هوش مصنوعی این شرکت را افزایش داده است. در سال 2018، الیسون رایانش ابری را “مزخرف کامل” نامید.

اوراکل واقعاً دنبال هایپراسکیلرها رفته است. [I think] مثلاً تا پایان سال 2024 و برای آینده قابل پیش‌بینی موضوع رقابت نیست. ران وست فال، مدیر تحقیقات گروه Futurum می گوید: ما در ابتدای این سفر جدید مولد برای هوش مصنوعی هستیم.

مدیر عامل شرکت Safra Katz در ماه مارس گفت که این شرکت چندین قرارداد را برای “زیرساخت های ابری جدید” در سه ماهه سوم مالی اضافه کرد. اوراکل گزارش داد که درآمد ابری با 25 درصد رشد سالانه به 5.1 میلیارد دلار رسیده است.

تحلیلگران دویچه بانک در یادداشتی در 12 مارس گفتند: “ما به تفسیر مدیریت علاقه مندیم مبنی بر اینکه عقب ماندگی زیرساخت ابری Oracle قابل توجه است و هوش مصنوعی هنوز درآمدی را ارائه نکرده است که انتظار می رود در سال مالی 25 قابل توجه تر باشد.”

Zino از CFRA در مورد درآمد مایکروسافت می گوید بازیکنان ابری می توانند سریعتر از سایر شرکت ها از هوش مصنوعی درآمدزایی کنند.

الیسون در ماه مارس گفت که مرکز داده سالت لیک سیتی که توسط اوراکل ساخته می‌شود، می‌تواند هشت هواپیمای بوئینگ 747 را به دنبال خود قرار دهد.

الیسون در مورد فرصت‌های بازار آینده گفت که برنامه‌های دولتی و ملی بیشتری را می‌بیند که بر روی پلتفرم‌هایی مانند Oracle Cloud Infrastructure اجرا می‌شوند و افزود که این شرکت در حال مذاکره برای مناطق مستقل با تعدادی از کشورها است.

“منطقه ای دیگر [where Oracle] وست فال گفت: از نظر ارائه یک ابر هوش مصنوعی مستقل – ابری که منحصراً در کشور فعالیت می کند، از منحنی جلوتر است، حتی با وجود اینکه همه روی آن می پرند.

زمانی که نوبت به تولید هوش مصنوعی می‌رسد، کشورهای بیشتری می‌گویند که ما می‌خواهیم همه این اطلاعات و همه داده‌ها در داخل کشور نگهداری شود.»

در ماه آوریل، اوراکل اعلام کرد که طی 10 سال آینده بیش از 8 میلیارد دلار در ژاپن برای توسعه زیرساخت های محاسبات ابری و هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد.

در ماه مارس، اوراکل و انویدیا همکاری خود را برای ارائه راه حل های پیشرفته هوش مصنوعی به مشتریان در سراسر جهان اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید