رئیس BOT: بانک مرکزی تایلند به فشارهای “سیاسی” پاسخ نخواهد داد


بانک تایلند: بهبود آهسته اقتصادی ربطی به چیزهای حساس به نرخ ندارد

رئیس بانک مرکزی تایلند روز دوشنبه به CNBC گفت که فشار سیاسی بانک مرکزی تایلند را مجبور نخواهد کرد که تصمیمات مربوط به نرخ بهره را به تنهایی اتخاذ کند.

Setaput Suthivartnarueput، رئیس بانک تایلند، در CNBC با عنوان “Sreet Signs Asia” گفت: “شواهد در پودینگ است.”

او افزود، با وجود “تقاضا” برای کاهش نرخ، BOT “مگر اینکه مستقل عمل نکنیم” عمل نکرد.

“من فکر می کنم چارچوب حاکمیتی برای این امر کاملاً روشن است… تصمیماتی که گرفته شده نشان می دهد که آنها بر اساس [what] ما فکر می کنیم به جای قضاوت در مورد تلاش برای کاهش فشارهای سیاسی یا دیگر، برای اقتصاد مناسب تر است.”

BOT در آخرین نشست سیاستگذاری خود در آوریل، نرخ بهره کلیدی را در 2.50 درصد ثابت نگه داشت. اما بانک مرکزی با فشار شدید دولت برای کاهش نرخ بهره مواجه شد. منرویترز گزارش می دهد که از جمله از نخست وزیر این کشور سرتا تاویسین.

هزینه‌های استقراض کمتر باعث تحریک رشد اقتصادی می‌شود، زیرا کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری و مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند.

کمیته سیاست پولی در صورتجلسه جلسه فروردین ماه “نگرانی خود را در مورد افزایش بدهی خانوارها ابراز کرد و اهمیت کاهش بدهی را تشخیص داد.”

در این بیانیه آمده است: «سطوح بالای بدهی های معوق می تواند مانع رشد بلندمدت اقتصادی شود، به خصوص اگر بدهی به درآمد آتی یا انباشت ثروت کمک نکند».

متعادل کردن

ستاپوت اذعان کرد که این یک “عمل متعادل کننده سخت” برای بانک مرکزی است زیرا تلاش می کند تا بهبود اقتصادی و سیاست پولی ضعیف را مدیریت کند.

او گفت: «اگر به دلایل کندی رشد نگاه کنید، این موضوع چندان به چیزهایی که به نرخ بهره حساس هستند مربوط نمی شود.

رئیس BOT گفت که نرخ فعلی “از بهبود حمایت می کند” و در راستای تلاش برای دستیابی به “یک اهرم زدایی منظم است – اقدامی متعادل بین عدم افزایش بیش از حد بار بدهی خانوارها، اما در عین حال عدم تشویق مردم به بدهی‌های جدید زیادی بپذیرند.»

طبق آخرین دقایق BOT، اقتصاد تایلند در سال 2024 2.6 درصد و در سال 2025 3.0 درصد رشد خواهد کرد.، با حمایت مستمر از مصرف خصوصی و گردشگری.

ورود گردشگر

ستاپوت خاطرنشان کرد: اگرچه فشارهای تورمی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، اما تا پایان سال ما شاهد افزایش تدریجی تورم و بازگشت به محدوده هدف 1 تا 3 درصدی خود هستیم.

فرماندار اضافه کرد که تضادهای ساختاری چشم انداز اقتصاد را نامطمئن می کند و نیاز به افزایش بهره وری دارد زیرا کشور با چالش های جمعیتی با “کاهش نیروی کار” مواجه است.

وی گفت: ما باید به جای اقدامات محرک کوتاه مدت به سرمایه گذاری عمومی توجه کنیم.

ستاپوت گفت: «من معتقدم که تأکید بیشتر بر مقررات زدایی، از جمله «سهولت انجام تجارت» بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید