بزرگترین صندوق ثروت جهان می گوید که از واکنش های ESG سود خواهد برد


نیکولای تانگن، مدیر اجرایی مدیریت سرمایه گذاری Norges Bank، طی یک کنفرانس خبری در اسلو، نروژ، سه شنبه، 30 ژانویه 2024. صندوق دارایی 1.6 تریلیون دلاری نروژ، سهام خود را در شرکت های بزرگ فناوری در سال گذشته پس از علاقه به هوش مصنوعی افزایش داد. منجر به رونق در این بخش شده است.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

صندوق ثروت دولتی 1.6 تریلیون دلاری نروژ می گوید که به حمایت از سرمایه گذاری های مبتنی بر عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ادامه خواهد داد و از تأثیر واکنش های سیاسی سبز جلوگیری می کند.

این در زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذاری زیست محیطی به یک موضوع قطبی سیاسی در جهان غرب، به ویژه در ایالات متحده تبدیل شده است.

قانونگذاران جمهوری خواه ESG را به عنوان شکلی از “سرمایه داری بیدار” محکوم کرده اند که به دنبال اولویت دادن به اهداف لیبرال بر بازده سرمایه گذاری است.

قانونگذاران دموکرات سعی کرده اند با این دیدگاه مقابله کنند و حملات به طیفی از شیوه های تجاری مسئولیت پذیر اخلاقی را به عنوان “تلاش برای ایجاد یک جنگ فرهنگی و حفاظت از منافع ویژه شرکت ها” توصیف می کنند.

تحلیلگران انتظار دارند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری مشخص کند که آیا عقب نشینی استراتژی های سرمایه گذاری ESG تأثیر عمیق و پایداری خواهد داشت یا خیر.

نیکولای تانگن، مدیر عامل مدیریت سرمایه گذاری Norges Bank (NBIM)، به CNBC گفت که صندوق ثروت کشور همچنان از دستور کار ESG حمایت می کند.

“ما معتقدیم که این بخشی از یک سرمایه گذاری بلندمدت است. واقعا باید مراقبت کنی [about] تاثیر زیست محیطی شرکت ها، در غیر این صورت سرمایه گذاری بلندمدت خوبی انجام نمی دهید. تانگن در 23 آوریل در CNBC “Squawk Box Europe” گفت پس این مهم است.

و ما فکر می کنیم این واقعیت که برخی افراد دیگر در حال رفتن هستند، فرصت بهتری برای ورود به ما می دهد. بنابراین زمان واقعاً هیجان انگیز است.”

دفتر مرکزی Norges Bank، بانک مرکزی نروژ، در اسلو، نروژ، در روز سه شنبه، 30 ژانویه 2024.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

فایننشال تایمز در 21 آوریل گزارش داد که تخمین زده می شود که بلک راک، بزرگترین مدیر پول جهان، در سال 2023 پس از انتقاد از موضع این شرکت در مورد سرمایه گذاری های ESG، بیش از سه برابر هزینه های امنیتی برای مدیر عامل لری فینک داشته باشد.

NBIM به اصطلاح صندوق بازنشستگی دولتی نروژ را مدیریت می کند. بزرگترین صندوق سرمایه گذاری مستقل جهان در دهه 1990 برای سرمایه گذاری درآمد اضافی از بخش نفت و گاز نروژ ایجاد شد.

تا به امروز، این صندوق در بیش از 8800 شرکت در بیش از 70 کشور سرمایه گذاری کرده است که آن را به یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در سراسر جهان تبدیل کرده است.

سرمایه گذاری های سبز

مناقشه متعاقب ESG باعث شد برخی از شرکت های وال استریت از تعهدات آگاهانه زیست محیطی عقب نشینی کنند، در حالی که صندوق های پایدار جهانی برای اولین بار در سه ماهه چهارم سال گذشته خروجی خالص سه ماهه را ثبت کردند.

با این حال، جهان صندوق پایدار جهانی اندکی در سه ماهه اول بهبود یافت. داده‌های منتشر شده توسط مورنینگ استار در روز پنجشنبه نشان داد که وجوه پایدار نزدیک به 900 میلیون دلار پول خالص جدید در سه ماهه اول جذب کرده است، در حالی که در سه ماه آخر سال 2023 خروجی 88 میلیون دلاری فهرست شده بود.

هنگامی که از تانگن NBIM در مورد وضعیت فعلی سرمایه گذاری سبز سؤال شد، گفت که وضعیت در سال های اخیر کمی بهبود یافته است.

«من فکر می‌کنم این منطقه جذاب‌تر از گذشته است، زیرا شما به چند سال پیش برمی‌گردید، زمانی که هیئت‌مدیره واقعاً بر عهده مدیران سرمایه‌گذاری بود. شما باید وارد سرمایه گذاری های سبزتر شوید.

او افزود: “رقابت بزرگی برای پروژه های بسیار کمی وجود داشت، قیمت ها بالا بود، بازده پایین بود – و ما فکر می کنیم که وضعیت نسبت به سال گذشته کمی بهبود یافته است.”

دیدگاهتان را بنویسید