تحلیلگران می گویند با وجود عقب نشینی امروز، افزایش قیمت نفت همچنان ریسک بزرگ بازار است


ربکا بابین می گوید محدودیت های قیمت نفت می تواند کاهش یابد

به گفته تحلیلگران، بازارها در روز دوشنبه در بحبوحه وضعیت ژئوپلیتیکی سریع و پرنوسان در خاورمیانه آرام ماندند، اما به گفته تحلیلگران، احتمال افزایش ریسک بلندمدت وجود دارد و قیمت نفت همچنان در اوج باقی خواهد ماند.

روز شنبه، ایران بیش از 300 پهپاد و موشک را به سمت اهداف نظامی در اسرائیل پرتاب کرد که اولین حمله مستقیم به کشور یهودی از خاک ایران بود. این حمله خسارات محدودی بر جای گذاشت و تلفات جانی نداشت.

ایران گفت که در واکنش به حمله به پایگاه دیپلماتیک خود در دمشق سوریه در اوایل ماه جاری برای دفاع از خود اقدام کرده است. اسرائیل از اظهار نظر در مورد دخالت خود خودداری کرد.

همچنین روز شنبه، پیش از حمله، ایران یک کشتی کانتینری را در تنگه هرمز توقیف کرد که تهران گفت که با اسرائیل مرتبط است. به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این تنگه به ​​عنوان “مهم ترین گلوگاه نفتی جهان” توصیف می شود که جریان های آن حدود 21 درصد از مصرف مایعات نفتی جهان در سال 2022 را تشکیل می دهد.

تا روز دوشنبه، بازیگران جهانی، از جمله رهبران آمریکا و اروپا، به دنبال کاهش تنش‌ها بودند و از اسرائیل می‌خواستند در واکنش خود خویشتن‌داری نشان دهد.

آدارش سینها، رئیس شرکت آسیایی FX و استراتژی نرخ در بانک آمریکا، روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی «Squawk Box Europe» گفت: بازارهای ارز در «چشم‌انداز کوتاه‌مدت کاهش تنش» برای رویدادهای آخر هفته قیمت‌گذاری می‌کنند. “بندرگاه امن” دلار آمریکا اوایل روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزهای اصلی 0.15 درصد کاهش داشت و در برابر ریال ایران و شیکل اسرائیل نیز تضعیف شد.

با این حال، سینگا اضافه کرد که “این واقعیت که ما از رویارویی نیابتی به رویارویی مستقیم رفته ایم، حتی اگر این یک تنش زدایی کوتاه مدت باشد، احتمال افزایش ریسک بلندمدت وجود دارد.”

وی گفت: فکر می‌کنم بازار ارز در نهایت از قیمت نفت سرنخ می‌گیرد، زیرا در نهایت این کانالی است که از طریق آن وارد بازار ارز می‌شود.

تنش ایران و اسرائیل نفت را تقویت می کند

قیمت نفت در ساعات اولیه آسیا در روز دوشنبه پایین‌تر از قیمت‌های روز جمعه بر اساس انتظارات از اعتصاب ایران بود. قیمت‌های آتی نفت خام نایمکس WTI برای تسویه ماه مه تا اوایل بعدازظهر در لندن با 0.81 درصد کاهش به 84.97 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد ICE برنت با تحویل در ژوئن با 0.73 درصد کاهش به 89.79 دلار در هر بشکه رسید.

آمریتا سن، بنیانگذار Energy Aspects، به CNBC گفت: “بازارها در یک رویداد “تلگرافی خوب” قیمت گذاری کرده اند که کاهش قیمت ها را توضیح می دهد.”

او افزود که این بدان معنا نیست که قیمت ها به کاهش خود ادامه می دهند، اگرچه روند آنها به واکنش اسرائیل و اقدامات بعدی بستگی دارد.

خطرات افزایش یافته است

اقتصاددانان و تحلیلگران توافق کردند که خطرات و عدم اطمینان کلی بلندمدت در حال افزایش است.

«حمله بی‌سابقه ایران به تأسیسات اسرائیل بر چشم‌انداز اقتصادی و مالی فراتر از خود منطقه سایه افکنده است. هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ، گفت: خطر تشدید درگیری در خاورمیانه وجود دارد. یادداشت دوشنبه.

اشمیدینگ با اشاره به تأثیر نسبتاً محدود بر چشم انداز اقتصادی ناشی از حملات حوثی ها به کشتی های باری در دریای سرخ، ادامه داد: درگیری بین اسرائیل و ایران بعید است که تأثیر عمده ای بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

مناقشه ایران و اسرائیل: در اینجا چه چیزی در خطر است

او گفت که اختلال در عرضه نفت از طریق تنگه هرمز «مسئله کاملاً متفاوتی خواهد بود» و آن را «خطر بزرگی که باید مراقب آن بود» خواند. اشمیدینگ ادامه داد، با این حال، این حمله به صادرات نفت به شدت به ایران آسیب می رساند، که به این معنی است که بعید است تهران بخواهد به این سطح افزایش یابد.

به گفته بارتاش ساویتسکی، تحلیلگر بازار، محاصره احتمالی تنگه هرمز توسط ایران، قیمت نفت برنت را تا پایان سال بالای 84 دلار در هر بشکه نگه می‌دارد و باعث افزایش احتمالی بیش از 100 دلار در هر بشکه در صورت وقوع “جنگ علنی” خواهد شد. در کونوتوکسیا

ساویتسکی گفت که حمله ایران قبلاً عرضه نفت منطقه‌ای را در بازاری که در نیمه اول سال “به طور کلی متعادل بود” تهدید کرده است و خطر انتقال به کمبود عرضه را افزایش داده است. وی خاطرنشان کرد: تولید نفت خام ایران نزدیک به 3.5 میلیون بشکه در روز است که حدود 3.3 درصد تولید جهانی است.

ساویتسکی گفت: «ما باید منتظر موضع سخت‌تر در قبال ایران و اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های قبلی باشیم. وی افزود: در عین حال، اقدام تلافی جویانه اسرائیل می تواند باعث افزایش قیمت نفت، تقاضای قوی برای دلار آمریکا و خرید مجدد طلا شود.

سهام اروپا در روز دوشنبه اندکی افزایش یافت و قیمت‌های آتی ایالات متحده نیز پس از عقب‌نشینی روز جمعه افزایش یافت.

تحلیلگران دویچه بانک در یادداشتی اعلام کردند که سهام ممکن است تحت تاثیر تغییرات نرخ های بهره مورد انتظار قرار گیرد.

آنها می افزایند که با این حال، به چه شکلی خواهد بود، هنوز مشخص نیست. قیمت های بالاتر نفت می تواند از تورم در اقتصادهای بزرگ حمایت کند و کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیاندازد – در حالی که یک “شوک ژئوپلیتیکی” می تواند به چنین کاهش هایی منجر شود و رشد را تهدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید