فراخوان های JPM برای تأیید واقعیت انتقال انرژی منطقی است


وزیر انرژی امارات متحده عربی در جی پی مورگان بر این نیاز تاکید دارد

وزیر انرژی امارات متحده عربی به CNBC گفت، درخواست های جی پی مورگان برای “بررسی واقعیت” در مورد اهداف و مسیرهای انتقال انرژی جهانی “معقول” است.

سهیل المزرویی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد به دن مورفی از CNBC در ریاض، عربستان سعودی، گفت: «ما باید همیشه، زمانی که پیش‌بینی می‌کنیم، به ویژه پیش‌بینی‌های بلندمدت، واقعیت را بررسی کنیم.

جی پی مورگان در یادداشت اخیر خود به مشتری هشدار داد که جهان به «بررسی واقعیت» در مورد تلاش‌هایش برای انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز دارد و اشاره کرد که اهداف صفر خالص ممکن است «نسل‌ها» طول بکشد.

در این گزارش آمده است که نرخ‌های بهره بالاتر، تورم و جنگ‌های جاری در اوکراین و خاورمیانه تلاش‌ها برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و گاز را متوقف می‌کند.

المزرویی گفت: «به نظر من این مقاله بسیار هوشمندانه است. این وزیر اما تاکید کرد که شرایط و توان مالی هر کشور برای دستیابی به اهداف انتقال انرژی متفاوت خواهد بود.

دنیا دیگر مثل قبل نیست… بعضی ها می توانند آن را بپردازند. آنها روی تغییرات مالی کار کردند، هزینه انرژی خود را تنظیم کردند. دیگران این کار را نمی کنند.

سهیل المزرویی

وزیر انرژی امارات

«دنیا اینطور نیست… بعضی ها می توانند آن را بپردازند. آنها روی تغییرات مالی کار کردند، هزینه های انرژی خود را تنظیم کردند. دیگران این کار را نمی کنند [they] توان پرداخت آن را ندارد.»

در توافقنامه اقلیمی پاریس در سال 2015، دولت‌های جهان موافقت کردند که میانگین دمای جهانی را به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن محدود کنند و به تلاش‌ها برای محدود کردن افزایش آن به 1.5 درجه سانتی‌گراد ادامه دهند. این امر مستلزم کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 و رسیدن به صفر خالص تا سال 2050 است.

طبق یادداشت اخیر موسسه مشاوره انرژی Wood Mackenzie، در یک محیط نرخ بهره بالاتر، انتقال به اقتصاد جهانی صفر خالص برای جهان نیز گرانتر می شود.

پیتر مارتین، اقتصاددان ارشد وود مکنزی، گفت که نرخ های بهره بالاتر به طور نامتناسبی بر انرژی های تجدیدپذیر و انرژی هسته ای تأثیر می گذارد و افزود که شدت سرمایه بالا و سودآوری پایین به این معناست که پروژه های آینده در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

او گفت: «هزینه بالاتر وام‌گیری در مقایسه با بخش‌های شناخته شده نفت و گاز و فلزات و معادن که تا حدودی عایق باقی می‌مانند، تأثیر منفی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های جدید دارد».

در همین ماه، دولت اسکاتلند هدف آب و هوایی 2030 خود را کنار گذاشت و مایری ماکالان، وزیر خالص صفر گفت که این هدف “قابل دستیابی نیست”.

وی افزود که “محدودیت های بودجه ای شدید تحمیل شده توسط دولت بریتانیا” در عقب نشینی نقش داشته است. این کشور متعهد شده است که انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 تا 75 درصد در مقایسه با سال 1990 کاهش دهد.

شرکت‌های بزرگ نفتی مانند بریتیش پترولیوم و شل نیز آمار آب و هوایی خود را در سال جاری کاهش داده‌اند.

امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته ای جهان تا سال 2050 امضا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید