نظرسنجی پیو: چین دشمن آمریکا برای آمریکایی‌های بیشتر است


پرچم ایالات متحده آمریکا و پرچم جمهوری چین.

Cbarnesphotography | منبع | گتی ایماژ

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که روز چهارشنبه منتشر شد، آمریکایی‌ها دیدگاه نامطلوبی نسبت به چین دارند و تعداد فزاینده‌ای این کشور را دشمن ایالات متحده می‌دانند.

حدود 42 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی چین را دشمن ایالات متحده می‌دانستند – بالاترین سهم از زمانی که اندیشکده واشنگتن دی سی شروع به پرسیدن این سوال در سال 2021 کرد – در مقایسه با دو سال پیش که تنها یک چهارم بود.

این نظرسنجی نشان داد که برای پنجمین سال متوالی، از هر پنج آمریکایی، چهار نفر به کشور با دیدی نامطلوب نگاه می کنند، در حالی که 43 درصد آن را بسیار نامطلوب می بینند.

نیمی از پاسخ دهندگان چین را رقیب و 6 درصد آن را شریک ایالات متحده می دانستند

نتایج این نظرسنجی در زمان مناقشه بین دو اقتصاد بزرگ جهان و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور کنونی دموکرات و همچنین رقیب جمهوری خواه دونالد ترامپ، در بحبوحه افزایش محدودیت های تجاری، تحریم ها و ممنوعیت های پیشنهادی برای شرکت های چینی مانند مالک TikTok، ByteDance، موضع سختی را در قبال چین اعلام کرده اند.

به نظر می رسد این سیاست با احساسات عمومی همخوانی دارد. تحقیقات پیو دریافت که حدود نیمی از آمریکایی های مورد بررسی معتقدند که محدود کردن قدرت و نفوذ چین باید اولویت اصلی سیاست خارجی ایالات متحده باشد.

بر اساس گزارش پیو، آنها به همان اندازه از نفوذ چین بر اقتصاد ایالات متحده انتقاد می کنند و نفوذ آن را بزرگ و منفی توصیف می کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد کسانی که معتقدند وضعیت اقتصادی فعلی در ایالات متحده بد است، احتمالاً چین را مقصر می دانند و نظر نامطلوبی نسبت به این کشور دارند.

پروفسور می گوید که دیدار بلینکن از چین

حدود 71 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که چین در سال های اخیر نفوذ بیشتری در جهان پیدا کرده است و 61 درصد از آمریکایی ها نگران اختلافات منطقه ای این کشور با همسایگان خود هستند.

نظرات در مورد چین بر اساس عواملی مانند سن و وابستگی سیاسی بسیار متفاوت بود. جمهوری خواهان و جمهوری خواهان استقلال طلب تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که تمایلات دموکرات دارند دیدگاه بسیار نامطلوبی نسبت به چین دارند و آن را به عنوان یک دشمن می بینند.

آمریکایی‌های مسن‌تر نیز دیدگاه‌های تندتری نسبت به چین داشتند. در مقابل، 28 درصد از جوانان 18 تا 29 ساله گفتند که نگرش مثبتی نسبت به کشور دارند، بیش از هر گروه دیگری.

در حالی که برخی کارشناسان هشدار می دهند که وخامت روابط چین و آمریکا تهدیدی برای “جنگ سرد” است، تلاش هایی برای کاهش تنش ها انجام شده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جانت یلن وزیر خزانه داری اخیراً برای گسترش گفتگو و همکاری از چین بازدید کردند.

گراهام الیسون، استاد دولتی در دانشگاه هاروارد و دستیار سابق وزیر دفاع در امور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، گفت: «روابط کمی پایدارتر می‌شود، اگرچه در اصل، مبارزه بین رقابت از یک طرف و همکاری از سوی دیگر باقی می‌ماند». به CNBC گفت. Squawk Box Asia» دوشنبه.

دیدگاهتان را بنویسید