کمبود روغن زیتون منجر به جهش بی سابقه قیمت شده است


هوای بسیار گرم و خشکسالی طولانی مدت ضربه شدیدی به تولید روغن زیتون در جنوب اروپا وارد کرده است که منجر به افزایش قابل توجه قیمت ها شده است. اثرات این شرایط آب و هوایی نامطلوب به ویژه در اتحادیه اروپا (EU) مشهود بوده است، جایی که این کشورها مجموعاً دو سوم تولید روغن زیتون جهان و همچنین 900000 تن زیتون رومیزی را تولید می کنند.

آناتولی آناتولی گتی ایماژ

کمبود روغن زیتون که گاهی از آن به عنوان «طلای مایع» یاد می‌شود، قیمت‌ها را به بالاترین حد خود رسانده، جنایت را افزایش داده و صنعت را به بحران کشانده است.

افزایش سرسام آور قیمت چربی مایع، که جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است، شگفت زده کرده است. مصرف کنندگان و پیشکسوتان صنعت در ماه های اخیر.

کایل هالند، تحلیلگر گروه تحقیقات بازار Mintec، گفت که آب و هوای شدید ناشی از آب و هوا در سال های اخیر بر تولید روغن زیتون در جنوب اروپا، به ویژه در کشورهای مدیترانه ای مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان “به طور قابل توجهی” تاثیر گذاشته است.

هلند گفت که اسپانیا که بیش از 40 درصد از تولید جهان را بر اساس مرکز ترویج واردات تامین می کند، معمولاً باید 1.3 تا 1.5 میلیون تن روغن زیتون در هر برداشت تولید کند.

با این حال، ارقام رسمی نشان داد که در کمپین 2022/2023، اسپانیا تنها حدود 666000 تن متریک رشد داشته است. بازیگران بازاری که توسط Mintec مورد بررسی قرار گرفتند انتظار دارند بین 830000 تا 850000 متریک تن در فصل 2023/2024 در اسپانیا تولید شود که در مقایسه با برآوردهای قبلی حدود 40000 تن افزایش یافته است.

بر اساس شاخص معیار Mintec، قیمت روغن زیتون در اندلس اسپانیا تا 19 آوریل به 7.8 یورو (8.4 دلار) در هر کیلوگرم رسید که از 8 یورو در پایان مارس کمتر بود. این کاهش پس از اینکه قیمت روغن زیتون به اوج بی سابقه 9.2 یورو در ژانویه رسید، به روند نزولی ادامه می دهد.

من با شما صادق خواهم بود، برخی از بازیکنانی که ما با آنها صحبت می کنیم و سال ها در این کار بوده اند، نمی پرسند که چگونه می خواهند ادامه دهند.

کایل هلند

تحلیلگر Mintec

رالی سرگیجه‌آور روغن زیتون در هفته‌های اخیر سرد شده است که بخشی از آن به دلیل بارندگی‌های مفید در ماه‌های مارس و آوریل و افزایش تخمین‌های تولید برای محصول زیتون اسپانیا بوده است. اما تحلیلگران می گویند که کاهش ذخایر روغن زیتون احتمالاً بازارها را در آستانه افزایش شدید قیمت ها در ماه های آینده نگه می دارد.

“من فکر می کنم بزرگترین نگرانی عرضه کلی است. مردم در حال حاضر در بازار بسیار نزولی هستند، اما با پیشرفت فصل، هالند در تماس تلفنی به CNBC گفت و هر چه از محصول تازه دورتر می شویم، به نظر می رسد اکثر فعالان بازار فکر می کنند که این محصول کاهش خواهد یافت.

سوالی که در ذهن مردم وجود دارد این است که بله، به نظر می رسد قیمت ها اکنون کاهش می یابد، اما در نهایت مردم باید شروع به خرید کنند. و اگر با کاهش حجم خرید می‌کنید، می‌گویند که اگر حجم کاهش یابد و همه مجبور به خرید شوند، قیمت‌ها باید بالا برود.»

روغن زیتون De Rustica در لیوان های چشایی در املاک زیتون De Rustica در 29 آوریل 2024، در نزدیکی شهر De Rust، در حدود 450 کیلومتری کیپ تاون، ریخته می شود.

راجر بوش | Afp | گتی ایماژ

ویتو مارتیلی، تحلیلگر ارشد غلات و دانه های روغنی در رابوبانک هلند، در تماس تلفنی با CNBC گفت: «این طبیعی نیست.

مارتیلی گفت که نوسانات اخیر قیمت‌ها چیزی شبیه به آن بود که او در بیش از 20 سال مطالعه در بخش روغن زیتون هرگز ندیده بود.

برای داشتن یک ایده روشن، فکر می کنم باید چند ماه تا پایان ژوئن صبر کنیم، اما بارندگی در ماه مارس سیگنال مثبتی برای بهبود تولید بود.”

درختان زیتون “بسیار” در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند

هلنا بنت، رئیس سیاست آب و هوا در اندیشکده مستقل Green Alliance UK، بی‌تردید رکورد افزایش قیمت روغن زیتون را به تغییرات آب و هوایی مرتبط می‌داند.

بنت گفت: «اسپانیا، بزرگترین صادرکننده روغن زیتون در جهان، تولید خود را به دلیل خشکسالی و گرمای شدید به نصف کاهش داده است و ارزش آن (منشا!) را از سال 2022 تا 112 درصد افزایش داده است. گفت در پلتفرم رسانه اجتماعی X در 10 آوریل.

“این در مورد سایر محصولات غذایی نیز اتفاق می افتد. روغن زیتون امروز، همه چیز دیگر به زودی در راه است.”

در اولین تحلیل منطقه ای در نوع خود از خطرات مرتبط با آب و هوا، آژانس محیط زیست اروپا در ماه مارس اعلام کرد که کشورهای اروپایی باید خود را برای پیامدهای “فاجعه بار” آماده کنند، زیرا بحران آب و هوایی عمیق تر، تمام بخش های اقتصاد آنها را در این قرن تحت تاثیر قرار می دهد.

گزارش EEA می گوید که اثرات آب و هوا بر تولید مواد غذایی می تواند به شدت به منطقه، به ویژه در جنوب اروپا ضربه بزند، زیرا گرمای شدید بیشتر می شود و الگوهای بارندگی تغییر می کند.

نمایی با هواپیمای بدون سرنشین از مزرعه ای با درختان زیتون مرده که پس از آلوده شدن به Xylella fastidiosa، در نزدیکی لچه، پولیا، ایتالیا، در 1 آوریل 2024 مردند.

نورعکس | نورعکس | گتی ایماژ

وقتی از Mintec’s Holland پرسیده شد که درختان زیتون چقدر در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، گفت: “من از کلمه “به شدت” استفاده می کنم.

هالند گفت: “من فکر می کنم یک چیزی که باید بگویم این است که بازیکنانی که با آنها صحبت می کنیم بسیار نگران هستند، زیرا آب و هوا به طور کلی گرم تر می شود. و بسیاری از این مشکلات بدتر می شوند، البته با گرمای بیشتر، کمتر. باران و خاک‌های خشک‌تر، رطوبت کمتر و مگس‌های روغن زیتون نیز یکی از این مشکلات است که مردم معتقدند بدتر خواهد شد.»

وی افزود: “بعضی از بازیکنانی که ما با آنها صحبت می کنیم و سال ها این کار را انجام می دهند تعجب می کنند که چگونه ادامه خواهند داد زیرا اگر شما 40٪، 50٪، 60٪ از محصول خود را از دست بدهید و هنوز همه سرمایه گذاری دارید. هزینه ها و هزینه های کود، نگهداری، علف های هرز، آبیاری اگر می توانید… پس مشکل بسیار مهم است.”

سرقت روغن زیتون



دیدگاهتان را بنویسید