Deoleo اسپانیا می گوید که بخش روغن زیتون با یکی از سخت ترین لحظات خود روبرو است


هوای بسیار گرم و خشکسالی طولانی مدت ضربه شدیدی به تولید روغن زیتون در جنوب اروپا وارد کرده است که منجر به افزایش قابل توجه قیمت ها شده است.

آناتولی آناتولی گتی ایماژ

شرکت Deoleo اسپانیا، بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در جهان، می گوید که این صنعت باید تحت “تحول عمیق” قرار گیرد زیرا با یکی از سخت ترین لحظات تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند.

طوفان کامل تغییرات آب و هوایی، قیمت‌های سرسام‌آور، نرخ‌های بهره بالا و تورم بالا در زنجیره ارزش روغن زیتون در ماه‌های اخیر تاثیر خود را گذاشته است.

دو سال متوالی گرمای سوزان، برداشت زیتون در اسپانیا را محدود کرده است و به اوج افزایش قیمت بی‌سابقه منجر شده است که مصرف‌کنندگان و پیشکسوتان صنعت را متحیر کرده است.

اسپانیا بیش از 40 درصد از تولید روغن زیتون جهان را به خود اختصاص داده است که آن را به معیار قیمت جهانی تبدیل می کند.

میگل آنجل گوزمان، مدیر فروش Deoleo از طریق ایمیل به CNBC گفت: “ما با یکی از سخت ترین لحظات در تاریخ این بخش روبرو هستیم.”

گوزمان گفت: «تورم شدید، همراه با نرخ‌های بهره بالا و پیش‌بینی‌های نامطلوب برداشت روغن زیتون (از نظر کمی و کیفی به دلیل چرخه خشکسالی) منجر به افزایش قابل توجه قیمت‌ها شده است.

قیمت روغن زیتون فوق بکر در اندلس، اسپانیا، در ژانویه به رکورد 9.2 یورو (9.84 دلار) در هر کیلوگرم رسید. از 19 آوریل، طبق شاخص معیار Mintec، آنها در حدود 7.8 یورو معامله می شدند که از حدود 8 یورو در پایان مارس افزایش یافته بود.

قیمت روغن زیتون تا حدی به دلیل افزایش برآوردهای تولید و بارندگی های مطلوب در ماه های مارس و آوریل کاهش یافت.

بطری های روغن زیتون مارک Bertolli روی تسمه نقاله در خط تولید کارخانه Deoleo SA در کوردوبا، اسپانیا، جمعه، 11 نوامبر 2022.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

Deoleo، سازنده روغن‌های زیتون خانگی مانند Bertolli و Carbonell، گفت که بر این باور است که وضعیت فعلی چرخه‌ای است و انتظار دارد زمانی که عملکرد محصولات آتی به حالت عادی بازگردد، به “وضعیت قیمت معقول‌تر” بازگردد.

با این حال، در حالی که باران اخیر در اسپانیا “بدون شک خبری مثبت” بود، این شرکت در مورد پیش بینی قیمت روغن زیتون محتاط بود.

گوزمان گفت: «هنوز ماه‌ها فرصت داریم تا حجم احتمالی برداشت 2024/2025 را بدانیم، و تا آن زمان این حرکت‌ها دقیق بوده و قیمت‌ها بی‌ثبات باقی خواهند ماند.»

در همین حال، این بخش نیازمند یک تحول عمیق است. تغییراتی که از Deoleo می بینیم با تعهدی قاطع به بهترین شیوه ها از نظر پایداری، نوآوری و کیفیت، با تمرکز بر مصرف کننده است.

بخش روغن زیتون باید کنترل را به دست بگیرد

بیشتر عرضه روغن زیتون جهان از دریای مدیترانه تامین می شود و کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان از تولیدکنندگان پیشرو این کالای گرانبها در جهان هستند.

تحلیلگران دانه های روغنی هشدار می دهند که درختان زیتون در برابر بحران آب و هوا “بسیار آسیب پذیر” هستند. اگرچه آنها معمولاً می توانند دماهای بالا را تحمل کنند و نسبتاً به خشکی مقاوم هستند، شرایط اخیر بسیار شدید بوده است.

دئولیا گفت خشکسالی و دمای بالا در مراحل بحرانی رشد میوه زیتون در سال‌های اخیر منجر به کمبود شدید محصول در اسپانیا شده است – و بخش وسیع‌تر روغن زیتون “طبیعت خود صنعتی است که تحت تاثیر نوسانات بالای قیمت‌های اصلی قرار گرفته است”.

هوای بسیار گرم و خشکسالی طولانی مدت ضربه شدیدی به تولید روغن زیتون در جنوب اروپا وارد کرده است که منجر به افزایش قابل توجه قیمت ها شده است. اثرات این شرایط آب و هوایی نامطلوب به ویژه در اتحادیه اروپا (EU) مشهود بوده است، جایی که این کشورها مجموعاً دو سوم تولید روغن زیتون جهان و همچنین 900000 تن زیتون رومیزی را تولید می کنند.

آناتولی آناتولی گتی ایماژ

این شرکت گفت که قیمت‌های مبدا تا 80 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند، و افزود که این “وضعیتی است که ما باید به آن بپردازیم، به ویژه در شرایطی مانند شرایط فعلی.”

گوزمان از دئوئلو در پاسخ به این سوال که برای محافظت بهتر از درختان زیتون در برابر تغییرات شدید آب و هوایی چه کاری می توان انجام داد، گفت: “اگر می خواهیم نوسان قیمت ها را کاهش دهیم و قابلیت پیش بینی آنها را افزایش دهیم، این بخش باید مسئولیت را بر عهده بگیرد و همه بازیگرانی که بخشی از آن هستند باید تغییر کنند. .

وی افزود: اطمینان از اینکه عوامل خارجی که کم و بیش بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند، تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر قیمت محصول و در نتیجه بر اقداماتی که شرکت‌ها مجبور به انجام آن هستند، نداشته باشد، بسیار حیاتی خواهد بود. همچنین در مورد آینده این دسته.”

دیدگاهتان را بنویسید