اپل بزرگترین هلدینگ بافت است، اما تز خندق با سؤالاتی مواجه است


تیم کوک و وارن بافت

گتی ایماژ (L) | CNBC (راست)

برکشایر هاتاویوارن بافت تا اواخر سال 2020 همچنان از تلفن تاشو استفاده می کرد، چهار سال پس از آن که غول سرمایه گذاری او شروع به جمع آوری سهام عظیمی در شرکت سازنده آیفون کرد.

بافت سال گذشته در نشست سالانه سهامداران برکشایر در اوماها، نبراسکا گفت: «من اصلاً تلفن را نمی فهمم، اما رفتار مصرف کننده را درک می کنم.

در سال های اخیر به عنوان یکی از سیب مبشران اصلی

در پایان سال 2023، برکشایر حدود 6 درصد از سهام اپل را در اختیار داشت، سهامی به ارزش 174 میلیارد دلار در آن زمان، یا حدود 40 درصد از ارزش کل برکشایر. این تقریباً چهار برابر اندازه دومین سهام عمومی بزرگ برکشایر است. بانک آمریکاو برکشایر اپل را به دومین سهامدار بزرگ تبدیل می کند و تنها پس از ونگارد.

از آنجایی که سرمایه گذاران برکشایر و طرفداران بافت 93 ساله این آخر هفته در اوماها برای نشست سالانه آن در سال 2024 سرازیر شدند، اپل احتمالاً موضوع داغ بحث خواهد بود. روز پنجشنبه، این غول فناوری از کاهش 10 درصدی فروش آیفون در مقایسه با سال گذشته خبر داد که منجر به کاهش 4 درصدی درآمد کل شد. اما در روز جمعه، سهام بهترین روز خود را از پایان سال 2022 سپری کرد، که عمدتاً به لطف طرح خرید 110 میلیارد دلاری سهام و افزایش حاشیه ناشی از رشد تجارت خدمات بود.

شرط بندی روی اپل و مدیر عامل تیم کوک برای بافت به خوبی جواب داد، او در سال 2022 گفت که سهام برکشایر در اپل تنها 31 میلیارد دلار ارزش دارد. شرکت او از ابتدای سال 2016 تاکنون نزدیک به 620 درصد در سرمایه گذاری های خود رشد کرده است.

اگرچه بافت خود را لودیت می نامد، اما مدت هاست که تز قوی در مورد عشق غیرتکنولوژیکی به اپل دارد. او متوجه شد که کاربران اپل چقدر به دستگاه‌های خود وفادار هستند و آیفون را محصولی غیرعادی می‌دانست که می‌تواند مشتریان را وادار به خرج کردن در اکوسیستم اپل کند. او آن را خندق می نامد، یکی از کلمات مورد علاقه اش برای توصیف سرمایه گذاری های مورد علاقه اش.

بافت در نشست سال گذشته گفت: موضع اپل با مصرف کنندگان این است که برای یک گوشی 1500 دلار یا هر چیز دیگری می پردازند و همین افراد برای ماشین دوم 35000 دلار می پردازند. و اگر مجبور بودند ماشین دوم یا آیفون را رها کنند، ماشین دوم را رها می کردند!

تونی ساکوناگی از برنشتاین می گوید که سهام اپل ممکن است بیشتر افزایش یابد

داده ها به نفع اوست. طبق مطالعه‌ای که توسط Consumer Intelligence Research Partners انجام شده است، اپل 94 درصد نرخ وفاداری مشتری دارد، به این معنی که از هر 10 دارنده فعلی آیفون در ایالات متحده، 9 نفر آیفون دیگری را هنگام خرید یک دستگاه جدید انتخاب می‌کنند.

بافت همچنین از توانایی اپل برای بازگرداندن میلیاردها دلار به سهامداران در هر سال از طریق بازخرید سهام و سود سهام تحسین کرد، استراتژی تخصیص سرمایه که بافت می تواند از خود به خاطر آن تشکر کند. وقتی در مصاحبه ای در سال 2016 توسط واشنگتن پست از او پرسیده شد که در مواقع مهم برای مشاوره به چه کسی مراجعه می کند، کوک در مورد رابطه خود با بافت صحبت کرد.

«وقتی نگران بودم [the question of] برای برگرداندن پول به سهامداران چه کاری باید انجام دهیم، فکر کردم چه کسی می تواند به ما مشاوره خوبی بدهد؟ چه کسی تعصبی ندارد؟» کوک گفت: «بنابراین با وارن بافت تماس گرفتم. من فکر می کردم این یک فرد فیزیکی است.

اپل قدردانی خود را از اوراکل اوماها به روش های دیگری نشان داد.

در سال 2019، این شرکت یک بازی اصلی آیفون به نام “Warren Buffett’s Paper Wizard” منتشر کرد که در آن بازیکن با دوچرخه از اوماها به زادگاه اپل در کوپرتینو، کالیفرنیا می رود.

اما با توجه به کوچک شدن حجم کسب و کار اپل در پنج فصل از شش سه ماهه گذشته و انتظار این شرکت تنها رشد تک رقمی پایین در سه ماهه جاری، بافت ممکن است در این آخر هفته با سوالاتی در مورد اینکه آیا او همچنان همان قدرت را در حال افزایش می بیند، به خصوص در مورد قوانین نظارتی مواجه شود. افزایش فشار در اطراف شرکت های فناوری بزرگ

بافت در پایان سال سهام خود را در اپل کاهش داد، البته تنها حدود 1٪. حتی پس از رالی روز جمعه، سهام در سال 2024 3.8 درصد کاهش یافت، در حالی که S&P 500 7.5 درصد رشد کرد.

“خیلی خیلی خیلی گوشه گیر”

اولین حمله برکشایر به اپل در سال 2016 ایده بافت نبود. در عوض، این سرمایه‌گذاری توسط تد وشلر، یکی از معاونان ارشد بافت هدایت شد و به عنوان انتقال آتش به نسل بعدی مدیران سرمایه‌گذاری Berskhire تلقی شد.

اما سال بعد، برکشایر شروع به خرید بیشتر اپل کرد و بافت شروع به صحبت در مورد آن کرد. او گفت که از تبلیغات و محصول “چسبنده” شرکت خوشش می آید، حتی اگر از آن استفاده نکرده باشد.

در سال 2018، او گفت که کاربران اپل “خیلی، بسیار، بسیار، حداقل از نظر روانی و ذهنی” نسبت به محصول و اکوسیستم بسته هستند.

او گفت: «اپل دارای امتیاز مصرف کننده فوق العاده ای است.

در نشست سالانه سال گذشته، وقتی از برکشایر پرسیده شد که چگونه برکشایر می تواند از اپل به عنوان بخش بزرگی از سبد سهام عمومی خود محافظت کند، بافت گفت: “این به سادگی یک تجارت بهتر از هر کسب و کاری است که ما داریم.” او همچنین از کوک تمجید کرد و او را یکی از “بهترین مدیران جهان” خواند.

عددی که اپل دوست دارد از آن برای تبلیغ سلامت کسب و کار خود با وجود کاهش درآمد استفاده کند، 2.2 میلیارد است. این شرکت می‌گوید تعداد دستگاه‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، این تعداد است و به پایگاه عظیم مشتریان در دسترس زمانی که اپل خدمات اشتراک جدید ارائه می‌کند اشاره می‌کند.

هنگامی که مشتریان در اکوسیستم هستند، آنها را ترک نمی کنند. دن آی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در فورت پیت کپیتال گروپ که مالک سهام اپل است، گفت: بنابراین این یک بازی فناوری سوداگرانه نیست. این بیشتر شبیه سالیانه است، و فکر می کنم وارن بافت نیز این را می بیند.

علاوه بر کاهش درآمد، اپل با چالش‌های جدیدی از سوی مقررات و بازارهای ضعیف خارج از کشور و نیز مواجه است مایکروسافت و گوگل پیشرفت در هوش مصنوعی برای تنظیم‌کننده‌ها، نگرانی مربوط به خندقی است که بافت آن را بسیار جذاب می‌داند و اینکه آیا کنترل انحصاری بر بازار گوشی‌های هوشمند را به شرکت می‌دهد یا خیر.

دولت ایالات متحده در ماه مارس ادعا کرد که اپل در حال برنامه ریزی برای کسب و کار خود است تا مشتریان را از خود دور نگه دارد. شکایت وزارت دادگستری مدعی شد که محصولاتی مانند کارت اپل، اشتراک بازی‌های اپل آرکید، iMessage و اپل واچ به بهترین وجه یا فقط با آیفون کار می‌کنند و موانع غیرقانونی برای رقابت ایجاد می‌کنند و مصرف‌کنندگان را برای تغییر در زمان به‌روزرسانی‌ها مشکل می‌سازد.

با این حال، انتظار می رود این دعوا سال ها به طول بینجامد و هر گونه جریمه احتمالی علیه اپل و محصولاتش را در آینده تحت فشار قرار دهد. در عین حال، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش اهمیت آیفون وجود ندارد، زیرا دستگاه‌های جدیدی مانند عینک‌های واقعیت مجازی تنها مخاطبان خاص خود را پیدا کرده‌اند، در حالی که محصولات هوش مصنوعی مصرف‌کننده نتوانسته‌اند از بین بروند.

دن نیلز از بنیاد ساتوری می گوید کت و شلوار اپل از وزارت دادگستری دلیلی برای فروش نیست

بافت نظر خود را در مورد موانع نظارتی اپل به طور علنی بیان نکرده است و این اولین فرصتی است که سرمایه گذاران از زمان شکایت وزارت دادگستری از او درباره این موضوع سوال کنند. اما بافت کمی در مورد مقررات می‌داند – دو بازاری که در آن بیشتر فعال است، راه‌آهن و بیمه هستند.

در یادداشتی به مشتریان در اوایل ماه جاری، تونی ساکونگی، تحلیلگر برنشتاین، جزئیات بیشتری در مورد موضوع نظارتی ارائه نکرد، اما اشاره کرد که معتقد نیست شکایت وزارت دادگستری به طور جدی قدرت اکوسیستم اپل را تهدید کند.. او همچنین گفت که پیروی از ابتکار بافت برای ورود و خروج از اپل یک استراتژی خوب برای کسب درآمد است.

ساکونگی نوشت: علیرغم شهرتش به عنوان یک سرمایه‌گذار بلندمدت، وارن بافت بسیار منضبط بوده و موقعیت خود را در اپل زمانی که نسبتاً ارزان است افزایش می‌دهد و زمانی که نسبتاً گران است آن را کاهش می‌دهد. او از سرمایه گذاران خواست که «مانند بافت باشند».

پول بیشتر برگشت

در عوض، بافت از اعلامیه این هفته اپل در مورد برنامه بازخرید گسترده اش هیجان زده بود. این تمرینی است که او مدت ها دوست داشته است.

او در سال 2018 گفت: «وقتی اپل را می‌خرم، می‌دانم که اپل سهام زیادی را بازخرید می‌کند.

و او دوست دارد به این نکته اشاره کند که چگونه خریدها بدون خرید سهام اضافی منجر به سهام بیشتری در یک شرکت می شود.

بافت در سال 2021 گفت: “ریاضی خریدها کند است، اما می تواند در طول زمان قدرتمند باشد.”

اپل همچنین سود سهام خود را 4 درصد افزایش داد و تصریح کرد که به افزایش سالانه آن ادامه خواهد داد.

بافت در نشست سالانه شرکت در سال گذشته در مورد استراتژی بازگشت سرمایه اپل صحبت کرد و خاطرنشان کرد که این استراتژی به برکشایر کمک کرد تا سهم بزرگ تری از کیک را به دست آورد. او در این نشست به سرمایه گذاران یادآوری کرد که برخلاف شرکت بیمه Geico و سازنده خانه Clayton Homes که شرکت او کاملاً مالک آن است، برکشایر می تواند به افزایش سهام خود در اپل ادامه دهد.

بافت می‌گوید: «خوبی اپل این است که می‌توانیم رشد کنیم.

تماشا کردن: سهام وارن بافت در خانه های تجاری ژاپنی به آنها کمک می کند تا روی کارایی سرمایه تمرکز کنند

تحلیلگر: سهام وارن بافت در خانه های تجاری ژاپن به آنها کمک می کند تا روی کارایی سرمایه تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید