ماموریت فضایی «بی‌سابقه» چین برای جمع‌آوری نمونه به سمت دور ماه می‌رود


موشک لانگ مارس 5 حامل کاوشگر ماه Chang’e-6 در 3 می 2024 در مرکز پرتاب فضایی Wenchang در استان هاینان در جنوب چین در باران بلند شد.

هکتور رتامال | Afp | گتی ایماژ

چین روز جمعه یک کاوشگر فضایی برای جمع‌آوری نمونه‌ها از سمت دور ماه در مأموریتی که با گرم شدن مسابقه جهانی فضایی «بی‌سابقه» توصیف شد، پرتاب کرد.

کاوشگر بدون سرنشین Chang’e-6 از مرکز پرتاب فضایی Wenchang در استان هاینان درست قبل از ساعت 5:30 بعد از ظهر به وقت محلی منفجر شد و ماموریت برنامه ریزی شده 53 روزه خود را آغاز کرد.

هدف از این سفر بازگرداندن حدود 5 پوند از نمونه های ماه به زمین برای تجزیه و تحلیل است. دانشمندان امیدوارند در صورت موفقیت، این یافته ها بتوانند اطلاعات جدیدی را در مورد منشاء ماه فاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، وو وایرن، طراح ارشد برنامه اکتشاف ماه چین، گفت: جمع آوری و بازگرداندن نمونه ها از سمت دور ماه یک شاهکار بی سابقه است.

دانشمندان در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد سمت دور ماه دارند. اگر ماموریت Chang’e-6 بتواند به هدف خود برسد، اولین شواهد مستقیم برای درک محیط و ترکیب مواد سمت دور ماه را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

این پرتاب یک گام بزرگ رو به جلو در جاه طلبی های فضایی چین است زیرا به دنبال رقابت با دیگر قدرت های جهانی از جمله ایالات متحده است.

پکن همچنین گفته است که می خواهد فضانوردان چینی را تا سال 2030 روی ماه فرود آورد و همچنین کاوشگرهایی را به مریخ و مشتری ارسال می کند.

فضا در حال تبدیل شدن به مرز جدید ژئوپلیتیکی است زیرا کشورهای رقیب به دنبال گسترش نفوذ خود و دستیابی به منابع مورد تقاضای فلزات و مواد معدنی مهم هستند.

ژنرال استفان وایتینگ، رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده، هفته گذشته گفت که توسعه فضایی پکن با “سرعت خیره کننده ای” پیش می رود و این کشور “نیت روشنی” برای نشان دادن قدرت خود در مدار نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید