هنگامی که رئیس جمهور دموکرات است، ایالات متحده به عنوان یک رهبر جهانی نسبت به چین مورد علاقه است


رئیس جمهور چین شی جین پینگ و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اجلاس سران گروه 20 در نوسا دعا در جزیره بالی اندونزی در 14 نوامبر 2022.

سول لوب Afp | گتی ایماژ

بیشتر کشورها بر اساس داده های نظرسنجی گالوپ از سال 2007، زمانی که کاخ سفید توسط یک دموکرات اشغال شده است، اتحاد با ایالات متحده را به چین ترجیح دهید.

گالوپ در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «به نظر می‌رسد کشورهای بیشتری رهبری ایالات متحده را به رهبری چین ترجیح می‌دهند.»

گزارش گالوپ نشان داد که در سال 2023، تقریباً نیمی (48 درصد) از کشورهای جهان به جای چین به سمت ایالات متحده گرایش داشتند – که 21 درصد از بیش از 130 کشور شرکت‌کننده در نظرسنجی از آن حمایت کردند. این نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم کشورها به شدت از ایالات متحده حمایت می‌کنند که بالاترین رقم از سال 2009 است.

برای اکثر دولت ترامپ، اکثر کشورها از چین حمایت می کردند که با روی کار آمدن جو بایدن دموکرات در اوایل سال 2021 تغییر کرد.

این شرکت تحلیلی و مشاوره جهانی با اشاره به روندهای مشابه مرتبط با احزاب در دولت های جورج دبلیو بوش و باراک اوباما گفت: “میزان این نوسانات به ویژه هنگام مقایسه رتبه بندی کشورها در طول سال ها اهمیت می یابد.”

پروفسور می گوید که دیدار بلینکن از چین

روند ترسیم شده توسط گالوپ نشان می دهد که نفوذ آمریکا بر جهان ممکن است به مسابقه پرتنش ریاست جمهوری آینده بین بایدن و ترامپ بستگی داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی موسسه Pew Research که هفته گذشته منتشر شد، در آستانه انتخابات، هر دو نامزد موضع سختی در قبال چین اتخاذ کرده‌اند و تعداد فزاینده‌ای از آمریکایی‌ها به پکن به‌عنوان یک دشمن و نه یک رقیب یا شریک نگاه می‌کنند.

به گفته گالوپ، “بازگشت” در دولت بایدن نشان می دهد که مزیت تایید خالص ایالات متحده نسبت به چین پایدار است، به ویژه زمانی که گروه های تندرو بیشتر در نظر گرفته شوند.

در حالی که چین در همسویی نسبی این کشور در دوره ترامپ به دستاوردهای کوتاه مدتی دست یافته است، اکثر آنها در دسته «همسویی ضعیف» قرار گرفته اند. گالوپ گفت که در سال 2007، زمانی که چین وارد صحنه جهانی شد، مطلوبیت چین به اوج خود رسید، اما به گفته گالوپ، آشنایی بیشتر با پکن جذابیت آن را افزایش نداده است.

در همین حال، این گزارش نشان می‌دهد که رهبری ایالات متحده در دولت‌های بایدن و اوباما از محبوبیت خالص کلی در مقایسه با رتبه خالص عدم تایید در دوره ترامپ و دو سال آخر دولت بوش برخوردار است.

با این حال، در مبارزات دوره‌ای برای نفوذ جهانی در سال‌های اخیر، هر دو ابرقدرت اقتصادی به یک شکل از روند افسون زدگی آسیب دیده‌اند.

پروفسور پروفسور می‌گوید: طرف‌های آمریکایی علی‌رغم برخی دو حزب‌ها، هنوز «تفاوت‌های بسیار مهم» در مورد چین دارند

تجزیه و تحلیل گالوپ نشان داد که از سال 2017، کشورهای بیشتری به جز سال 2021، رهبری چین و ایالات متحده را نسبت به آنها تأیید نکرده اند. عدم موافقت در دولت ترامپ در بالاترین حد خود بود و در سال 2020 به اوج خود با 48 درصد رسید.

در حالی که این سهم در دوران دولت بایدن کاهش یافته است، اما تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه برای اکثر دولت اوباما بود باقی مانده است.، گالوپ گفت.

این گزارش می افزاید: «این روند به سمت افزایش تعداد کشورهایی که تأیید خالص منفی رهبری ایالات متحده و چین را ابراز می کنند، نشان دهنده عدم اشتیاق فزاینده برای این دو قدرت جهانی است».

ایالات متحده اکثریت مطلوبیت نسبی خود را در برابر چین در کشورهایی مانند روسیه و برخی کشورهای آفریقایی از دست داده است. از سوی دیگر در برخی از کشورهای متاثر از تهاجم اوکراین مانند لهستان و در چند کشور آسیایی به موفقیت دست یافته است.

بر اساس یک نظرسنجی منطقه ای در اوایل سال جاری، اگرچه او تایید کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند فیلیپین را به دست آورده است، اما اکثر کشورهای منطقه اگر مجبور به انتخاب سمت شوند، احتمالاً در کنار چین قرار می گیرند.

در میان کشورهایی که در جدیدترین رتبه بندی رهبران جهانی گالوپ به عنوان رهبران جهانی نام برده شده اند، آلمان با رتبه محبوبیت 46 درصدی در صدر ایالات متحده و چین قرار دارد. سومین اقتصاد بزرگ جهان هم در اروپا و هم در آسیا بالاترین رتبه را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید