شاخص تورم مرکزی فدرال رزرو 2.8 درصد افزایش یافت


تورم در ماه مارس نشانه اندکی از کاهش را نشان داد و فشارسنج کلیدی که توسط فدرال رزرو به دقت مورد بررسی قرار گرفت نشان می دهد که فشار قیمت ها همچنان بالاست.

وزارت بازرگانی روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، در ماه مارس 2.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این بالاتر از برآورد اجماع داوجونز از 2.7٪ بود.

با احتساب غذا و انرژی، قیمت تمام کالاهای PCE 2.7 درصد در مقایسه با 2.6 درصد تخمین زده شد.

به صورت ماهانه هر دو شاخص مطابق انتظار 0.3 درصد و برابر با افزایش بهمن ماه افزایش یافتند.

بازارها واکنش چندانی به داده ها نشان ندادند و وال استریت در آستانه باز شدن بالاتر بود. بازدهی اوراق خزانه داری پایین تر شد و شاخص 10 ساله 4.67 درصدی بود که حدود 0.4 درصد در جلسه کاهش داشت. بر اساس داده های FedWatch گروه CME، معامله گران آتی نسبت به دو کاهش احتمالی نرخ در سال جاری اندکی خوشبین تر شدند و این احتمال را تا 44 درصد افزایش داد.

جرج ماتئو، مدیر ارشد سرمایه گذاری گفت: «گزارش های تورمی که امروز صبح منتشر شد، آنقدر که می شد، داغ نبود، اما سرمایه گذاران نباید بیش از حد به این ایده وابسته شوند که تورم به طور کامل درمان شده است و فدرال رزرو در کوتاه مدت نرخ های بهره را کاهش خواهد داد.» در Key Wealth. چشم‌انداز کاهش نرخ‌ها همچنان وجود دارد، اما تضمین‌شده نیست، و فدرال‌رزرو احتمالاً قبل از اعتماد به کاهش به ضعف در بازار کار نیاز خواهد داشت.

مصرف کنندگان نشان دادند که با وجود افزایش سطح قیمت، همچنان در حال هزینه کردن هستند. مخارج شخصی 0.8% در ماه افزایش یافت که کمی بیشتر از تخمین 0.7% بود، هرچند مشابه در فوریه بود. درآمد شخصی 0.5٪ افزایش یافت، مطابق با انتظارات و بالاتر از 0.3٪ افزایش در ماه قبل.

نرخ پس انداز شخصی به 3.2 درصد کاهش یافت، زیرا 0.4 درصد نسبت به فوریه و 2 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت، زیرا خانوارها برای حفظ مخارج خود پس انداز می کردند.

این گزارش به دنبال اخبار بد تورمی روز پنجشنبه است و احتمالاً فدرال رزرو را وادار می کند تا حداقل تا تابستان خط روی نرخ بهره را حفظ کند، مگر اینکه تغییرات عمده ای در داده ها ایجاد شود. وزارت بازرگانی روز پنجشنبه گزارش داد که PCE در سه ماهه اول سالانه 3.4 درصد رشد کرد، در حالی که تولید ناخالص داخلی تنها 1.6 درصد افزایش یافت، بسیار کمتر از انتظارات وال استریت.

در شرایطی که تورم دو سال پس از شروع صعود اولیه خود به بالاترین سطح در بیش از 40 سال گذشته همچنان ادامه دارد، سیاست گذاران بانک مرکزی در حالی که گام های بعدی سیاست پولی را در نظر می گیرند، با دقت بیشتری داده ها را زیر نظر دارند.

فدرال رزرو تورم 2 درصدی را هدف قرار داده است، سطحی که PCE اصلی در سه سال گذشته بالاتر از آن بوده است.

فدرال رزرو به ویژه PCE را دنبال می کند زیرا تغییرات در رفتار مصرف کننده را تنظیم می کند و وزن کمتری به هزینه های مسکن نسبت به شاخص قیمت مصرف کننده که به طور گسترده ای توزیع شده از وزارت کار می دهد.

در حالی که آنها هم شاخص‌های اصلی و هم شاخص‌های اصلی را دنبال می‌کنند، مقامات فدرال رزرو بر این باورند که شاخص به استثنای غذا و انرژی، نگاه بهتری به روندهای بلندمدت ارائه می‌کند، زیرا این دو دسته تمایل بیشتری به نوسان دارند.

قیمت خدمات نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافت، در حالی که کالاها 0.1 درصد افزایش یافتند که منعکس کننده نوسانات قیمت های مصرف کننده است زیرا تورم کالاها از روزهای اولیه همه گیری کووید غالب بود. قیمت مواد غذایی نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش یافت، در حالی که قیمت انرژی 1.2 درصد افزایش یافت.

طی 12 ماه، قیمت خدمات 4 درصد افزایش یافت در حالی که کالاها به سختی جابجا شدند و تنها 0.1 درصد افزایش یافتند. غذا 1.5٪ و انرژی – 2.6٪ افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید