بلینکن به وانگ یی می گوید که هر دو طرف باید از محاسبات اشتباه اجتناب کنند


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در 19 ژوئن 2023، با وانگ یی، مدیر دفتر مرکزی امور خارجه چین، در مهمانخانه ایالتی دیائیوتای در پکن در 19 ژوئن 2023 (عکس از لی میلیس / استخر / خبرگزاری فرانسه) دست می دهد (عکس از LEAH) MILLIS/POOL/AFP از طریق تصاویر Getty)

لیا میلیس | Afp | گتی ایماژ

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه بر ضرورت اجتناب از “اشتباه محاسباتی” و “سوء تفاهم” توسط آمریکا و چین تاکید کرد.

بلینکن که در پکن پیش از دیدار پشت درهای بسته با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین صحبت می کرد، گفت هیچ جایگزینی برای «دیپلماسی رودررو» وجود ندارد.

او به خبرنگاران گفت: هر دو طرف باید اطمینان حاصل کنند که “ما تا حد امکان در مورد مناطقی که اختلاف نظر داریم، حداقل برای جلوگیری از سوء تفاهم، برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی شفاف هستیم.”

آخرین سفر او به چین در حالی انجام می شود که دو کشور به دنبال تثبیت روابط تیره خود هستند زیرا برای برتری تکنولوژیکی و همچنین تسلط اقتصادی و سیاسی مبارزه می کنند.

وانگ در اظهارات خود به بلینکن گفت که روابط ایالات متحده و چین با افزایش گفتگو و همکاری “شروع به تثبیت” می کند.

او گفت: «این مورد استقبال مردم ما و جامعه بین‌المللی است.» اما هشدار داد که «عوامل منفی» در حال تشدید و رشد هستند و این باعث ایجاد «انواع موانع» می‌شود.

او گفت: «حقوق توسعه مشروع چین به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی مواجه است» و به واشنگتن دستور داد «بر روی خطوط قرمز چین پا نگذارد».

رئیس جمهور جو بایدن سال گذشته در حاشیه کنفرانس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه با همتای چینی خود شی جین پینگ در سانفرانسیسکو دیدار کرد.

بر اساس گزارش کاخ سفید از این مکالمه، در اوایل آوریل، طی تماسی با شی جین پینگ – اولین ملاقات تلفنی از جولای 2022 – بایدن نگرانی های ایالات متحده را ابراز کرد.

اتصالات دشوار

تنش‌ها سال‌هاست که از جنگ تجاری گرفته تا پیامدهایی که بر سر بالن ادعایی جاسوسی چین بر فراز آسمان ایالات متحده رخ داده است. اخیراً ایالات متحده چین را به کمک به عملیات نظامی روسیه در اوکراین متهم کرد.

پیش از سفر بلینکن، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که دیپلمات ارشد آمریکا قصد دارد به پکن در مورد حمایت از تلاش های روسیه برای بازسازی پایگاه دفاعی خود که امنیت اروپا را تهدید می کند، هشدار دهد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن روز پنجشنبه با چن جینگینگ، دبیر حزب کمونیست شانگهای ملاقات کرد و “نگرانی های خود را در مورد سیاست های تجاری و رویه های اقتصادی غیر بازاری ابراز کرد.”

سخنگوی متیو میلر در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده متعهد به رقابت سالم اقتصادی» با چین و ایجاد زمینه‌ی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در این کشور است.

این دومین سفر بلینکن به چین پس از یک ماموریت دیپلماتیک بلندپایه برای کاهش تنش بین ایالات متحده و چین در ژوئن گذشته بود.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیر امور خارجه در این سفر با شی جین پینگ دیدار خواهد کرد یا خیر.

بلینکن روز جمعه گفت، مهم است که نشان دهیم “ما مسئولانه ترین روابط را مدیریت می کنیم.”

“امیدوارم بتوانیم در مورد موضوعاتی که روسای جمهور ما توافق کرده اند در مورد آنها همکاری کنیم، پیشرفت کنیم، اما همچنین اختلافات، مقاصدمان را روشن کنیم و به خوبی برای یکدیگر روشن کنیم که در کجا ایستاده ایم.”

دیدگاهتان را بنویسید