“پیروزی” مورد نظر اوکراین بر روسیه ممکن است دست نیافتنی باشد


سربازان اوکراینی در طول جنگ روسیه و اوکراین در 19 مارس 2024 تمرینات رزمی را با مشارکت BMP-1 در دونباس اوکراین انجام می دهند.

آناتولی آناتولی گتی ایماژ

با بخشی دیگر از کمک های ایالات متحده در راه خود به اوکراین، کیف می تواند نفس راحتی بکشد، زیرا نیروهایش تسلیحات و تجهیزات جدیدی را برای ادامه مبارزه با نیروهای روسی در حال پیشروی دریافت می کنند.

اما به دلیل نامشخص بودن کمک های آینده، تحلیلگران تردید دارند که اوکراین واقعاً چه نوع “پیروزی” می تواند در برابر روسیه به دست آورد، کشوری که صنعت خود را به حالت نظامی تبدیل کرده و قادر است صدها هزار نفر دیگر را برای جنگ بسیج کند.

در حالی که کمک‌های اضافی به اوکراین اجازه می‌دهد در کوتاه‌مدت به جنگ با نیروهای روسیه ادامه دهد، «پیروزی» در کوتاه‌مدت دورنمای بعید است. علاوه بر این، آنچه “پیروزی” برای اوکراین یا متحدانش به نظر می رسد می تواند منبع اصطکاک باشد.

آندروس تورسا، مشاور اروپای مرکزی و شرقی گفت: «در حالی که از سرگیری حمایت نظامی ایالات متحده احتمالاً از شکست نظامی احتمالی در سال 2024 جلوگیری می کند، چند ماه گذشته به وضوح خطرات (بیش از) وابستگی کی یف به کمک های نظامی ایالات متحده را نشان داده است. در مشاور Teneo در نظرات ایمیل شده در روز سه شنبه گفت.

وی خاطرنشان کرد: «کیف و متحدانش همچنین فاقد دیدگاه مشترکی درباره معنای «پیروزی» اوکراین و اقدامات و منابع لازم برای دستیابی به آن هستند.

به طور رسمی، کیف همچنان متعهد به آزادسازی تمام مناطق اشغال شده از سال 2014 است، اما تعداد کمی از آنها این را در کوتاه مدت تا میان مدت واقع بینانه می دانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و نامزد ریاست‌جمهوری روسیه در جریان تظاهرات و کنسرت بزرگداشت دهمین سالگرد الحاق کریمه به روسیه در میدان سرخ مسکو در 18 مارس 2024 در جمع مردم سخنرانی می‌کند.

ناتالیا کولسنیکووا Afp | گتی ایماژ

تورسا گفت که بحث ها در مورد گزینه های حل و فصل جایگزین قابل قبول برای کیف ممکن است در اواخر سال 2024 تشدید شود، به ویژه، “زیرا سهم جمعیت اوکراینی که مایل به در نظر گرفتن امتیازات ارضی در ازای توقف خصومت ها/صلح هستند به طور مداوم در حال افزایش است.”

کیف اصرار دارد که تمام اراضی خود را که از سال 2014 توسط روسیه تصرف شده است، آزاد خواهد کرد. این شامل کریمه و چهار منطقه اوکراینی می‌شود که روسیه به‌طور غیرقانونی در سال 2022 ضمیمه آن‌ها شد، و از آن زمان به‌دنبال «روسیه‌سازی» با دادن پاسپورت‌ها، حقوق بازنشستگی و مزایای روسی و حذف آن‌ها بوده است. فرهنگ، تاریخ و زبان اوکراینی از فضاهای عمومی و مدارس.

رهبری روسیه در واقع اقتدار، مشروعیت و میراث خود را بر سر پیروزی در اوکراین گذاشته است و بعید است که داوطلبانه نیروهای خود را از جنوب و شرق اوکراین خارج کند. این امر به ویژه در مورد شرق اوکراین صادق است، جایی که بیش از ده سال است که از حمایت جدایی طلبان طرفدار روسیه برخوردار بوده است.

صداقت لازم است

تحلیلگران می گویند که باید یک گفتگوی “صادقانه” بین متحدان و اوکراین وجود داشته باشد تا مشخص شود که پیروزی چگونه به نظر می رسد، همراه با اینکه چه امتیازاتی و مصالحه ممکن است در هر راه حل صلح یا آتش بس مورد نیاز باشد.

“من می خواهم رهایی را ببینم [Russian]- سرزمین های اشغالی، اما انجام این کار، حداقل در حال حاضر، بسیار دشوار است. الکساندر موسینکو، کارشناس نظامی کیف، رئیس مرکز تحقیقات حقوقی نظامی، گفت: به همین دلیل است که ما باید در مورد آن با شرکای خود صحبت کنیم و این اتحاد را با شرکای خود داشته باشیم.

موسینکو گفت که تقویت روحیه از آخرین کمک های ایالات متحده به این معنی است که اکنون تمایل کمی در میان رهبری اوکراین برای بحث درباره پایان احتمالی جنگ بدون پیروزی کامل وجود دارد.

او گفت: «اینجا در اوکراین، مردم و سیاستمداران وقتی در مورد آن صحبت می‌کنند کمی احساس حساسیت می‌کنند، اما من مطمئن هستم که ما باید با مردم اوکراین و همچنین با شرکای غربی‌مان صادق باشیم، این بسیار مهم است». CNBC در روز چهارشنبه.

زنی در سواستوپل، کریمه، 23 آوریل 2022 از کنار یک پوستر بزرگ که یک سرباز روسی و حرف Z، نشان تاکتیکی سربازان روسی در اوکراین را به تصویر می‌کشد، می‌گذرد. ​​حرف “Z” که به نماد حمایت از روسیه تبدیل شده است. عملیات نظامی در اوکراین به طور گسترده توسط مقامات روسی و حامیان رئیس جمهور پوتین استفاده می شود و نمای ساختمان ها، درهای اتوبوس، شیشه جلو اتومبیل و تی شرت ها را تزئین می کند.

– | Afp | گتی ایماژ

موسینکو گفت: بهترین گزینه برای اوکراین آزادسازی کل خاک خود از نیروهای روسیه و پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا خواهد بود، اما من مطمئن هستم که ما باید در مورد سناریوهای مختلف صحبت کنیم. ممکن است خیلی به این بستگی داشته باشد که آخرین بسته کمکی 61 میلیارد دلاری ایالات متحده و تسلیحات و تجهیزاتی که در اختیار اوکراین قرار می دهد چه تفاوتی در میدان نبرد خواهد داشت – و اینکه اوکراین پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در اواخر سال جاری چه حمایت هایی را در آینده دریافت خواهد کرد.

به گفته موسینکو، اگر بتوان نیروهای روسیه را در ماه‌های آینده تضعیف، فرسوده و عقب راند، به‌ویژه در مناطق جنوبی خرسون و زاپوروژیه، این امر می‌تواند فضا را برای مذاکره و آتش‌بس با حمایت متحدان باز کند. این همچنین به دریافت تضمین های امنیتی و دفاعی قابل اعتماد اوکراین بستگی دارد.

به گفته وی، در چنین سناریویی ممکن است یک توازن عجیب قوا وجود داشته باشد که در نهایت ممکن است به یک آتش بس طولانی، هرچند دشوار تبدیل شود.

“[In such a scenario] او گفت که اوکراینی‌ها نیروی کافی برای آزادسازی قلمرو قدیمی بر اساس مرز بین‌المللی نخواهند داشت و روس‌ها نیز نیروهای کافی برای اشغال مناطق بیشتر را نخواهند داشت.

موسیینکو گفت اوکراین هرگز سرزمین های اشغالی را متعلق به روسیه نمی شناسد، اما این کشور منتظر آتش بس است. وی گفت: بنابراین با این برنامه، اوکراین استقلال و حاکمیت خود را حفظ خواهد کرد، حمایت غرب بالا خواهد بود و می توانیم با شرکای خود ارتباط برقرار کنیم.

«ما هرگز با این موضوع موافقت نخواهیم کرد [occupied territory] ممکن است قلمرو روسیه باشد. هیچ کس موافقت نخواهد کرد. اما مانند آلمان شرقی و غربی منتظر خواهیم ماند [before their reunification in 1990]. این ممکن است سناریویی باشد که ما می توانیم به طور واقع بینانه انتظار داشته باشیم.”

دیدگاهتان را بنویسید