آسیا که بیشترین تأثیر را در سال 2023 تحت تأثیر شرایط جوی و آب و هوایی قرار گرفت: WMO


Sarote Pruksachat | لحظه | گتی ایماژ

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، آژانس هواشناسی سازمان ملل، آسیا در سال گذشته آسیب دیده ترین منطقه در جهان بود، زیرا تهدیدات ناشی از آب و هوای شدید و آب و هوا در بحبوحه گرمایش جهانی افزایش یافت.

سلست سائولو، دبیر کل WMO در گزارشی که این هفته منتشر شد، گفت: «بسیاری از کشورهای منطقه در سال 2023 گرمترین سال ثبت شده را تجربه کردند، همراه با موجی از شرایط شدید، از خشکسالی و موج گرما گرفته تا سیل و طوفان.

بیش از 9 میلیون نفر در این قاره تحت تأثیر سیل و طوفان قرار گرفتند که منجر به مرگ بیش از 2000 نفر شد. در همین حال روند افزایش گرما در منطقه ادامه داشت.

سائولو افزود: «تغییرات اقلیمی فراوانی و شدت چنین وقایعی را بدتر کرده است و جوامع، اقتصادها و مهمتر از همه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است».

این گزارش هشدار داد که شاخص‌های کلیدی تغییرات آب‌وهوایی، مانند دمای سطح، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و بالا آمدن سطح دریاها، سیگنال‌های بدتر شدن شرایط و نیاز به پیشگیری بیشتر از خطر بلایا در آسیا را نشان می‌دهد.

دمای هوا بالا است، بارندگی ناپایدار است

در سال 2023، میانگین دما در آسیا دومین بالاترین درجه حرارت ثبت شده بود.

در گزارش WMO آمده است که با روند گرم شدن تقریباً دو برابر شده از سال 1960 تا 1990، آسیا سریعتر از میانگین جهانی گرم می شود و تلفات و خسارات اقتصادی افزایش می یابد.

در این گزارش آمده است که مناطقی از سیبری غربی تا آسیای مرکزی و شرق چین تا ژاپن شاهد دمای بالا در سال گذشته بودند، در حالی که کشورهایی مانند ژاپن و قزاقستان شاهد گرمای بی سابقه بودند.

بر اساس گزارش ناسا، افزایش دما با تغییر در بارش و افزایش فراوانی خشکسالی ها و رویدادهای شدید آب همراه است. دانشمندان دیگر همچنین هشدار می دهند که دوره های طولانی خشکسالی می تواند باعث سیل در هنگام وقوع باران شدید شود.

سازمان های غیر انتفاعی می گویند سیل

در حالی که WMO دریافت که بیشتر آسیا از کمبود بارندگی در سال 2023 رنج می برد، همچنین بسیاری از رویدادهای آب و هوایی شدید همراه با بارندگی شدید و سیل وجود داشت.

بر اساس گزارش اخیر، سیل های شدید در چین و خشکسالی در هند بیشترین خسارت اقتصادی 65 میلیارد دلاری را در سال گذشته در منطقه آسیا و اقیانوسیه به بار آوردند.

سیل شدید در ماه ژوئیه شمال چین را با بدترین طوفان های سال های گذشته و پایتخت، پکن، با شدیدترین بارندگی خود در 140 سال گذشته مواجه کرد. در همین حال، جنوب غربی چین تقریباً در هر ماه سال 2023 از یک خشکسالی طولانی با بارندگی کمتر از حد نرمال رنج می برد.

هند نیز تحت تأثیر سیل و خشکسالی قرار گرفته است که در ماه آگوست، گرم ترین ماه جهان، به سطح بی سابقه ای رسیده است. در فروردین و خرداد نیز موج گرما در کشور مشاهده شد که در نتیجه آن بیش از 100 نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند.

گزارش WMA خاطرنشان می کند که کمبود بارندگی همچنین می تواند اثرات مضری بر منابع آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و نیروگاه های آبی داشته باشد.

آمادگی بهتری لازم است

WMO خواستار بهبود آمادگی آب و هوایی در سراسر آسیا شده است.

نویسندگان گزارش می گویند که شواهد از نیاز به سیستم های هشدار اولیه برای آب و هوای شدید و کاهش بیشتر خطر بلایا برای کاهش تلفات و آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی در آینده پشتیبانی می کند.

این منطقه در حال حاضر توسط 3612 بلایای طبیعی بین سال های 1970 و 2021 آسیب دیده است که منجر به خسارات اقتصادی 1.4 تریلیون دلاری و نزدیک به یک میلیون مرگ شده است که 47 درصد از کل مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی در جهان را تشکیل می دهد.

با توجه به WMA، خسارت ناشی از فاجعه را می توان با هشدار اولیه در عرض 24 ساعت 30 درصد کاهش داد.

اقتصاددانان درباره تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد ایالات متحده بحث می کنند

سائولو گفت که یافته های این گزارش “هیجان آور” بود.

او در این گزارش گفت: «ما در مقطع حساسی هستیم که تأثیرات تغییرات آب و هوایی با نابرابری اجتماعی تلاقی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید