بانک جهانی: اختلافات در خاورمیانه می تواند باعث شوک انرژی و افزایش تورم شود


نمایی کلی از پالایشگاه اصفهان، یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفت ایران که از نظر تنوع فرآورده اولین پالایشگاه کشور محسوب می شود، در اصفهان، ایران، در تاریخ 17 آبان 1392.

فاطمه بهرامی | آناتولی گتی ایماژ

بانک جهانی روز پنجشنبه هشدار داد که وقوع یک درگیری بزرگ در خاورمیانه می تواند باعث شوک انرژی شود که قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند، تورم را تقویت کند و منجر به افزایش طولانی تر نرخ بهره شود.

تنش ها در خاورمیانه در اوایل این ماه به نقطه اوج خود رسید، زیرا اسرائیل و ایران عضو اوپک در آستانه جنگ قرار گرفتند و این نگرانی ها را برانگیخت که در نتیجه ممکن است عرضه نفت خام مختل شود.

به نظر می رسد دولت های اورشلیم و تهران پس از مبادله حملات مستقیم به خاک یکدیگر برای اولین بار تصمیم به تشدید تنش گرفته اند. قیمت نفت تقریباً 4 درصد از بالاترین سطح اخیر سقوط کرد زیرا سرمایه گذاران چشم انداز یک جنگ گسترده تر در منطقه را کم اهمیت جلوه دادند.

با این حال، بانک جهانی هشدار می دهد که وضعیت همچنان نامشخص است.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، گفت: «جهان در نقطه آسیب‌پذیری قرار دارد: یک شوک انرژی بزرگ می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌های حاصله در کاهش تورم در دو سال گذشته را تضعیف کند.

قیمت نفت، اخبار و تحلیل انرژی

بر اساس آخرین گزارش چشم انداز بازار کالای بانک جهانی، اگر درگیری با یک یا چند تولیدکننده نفت خاورمیانه منجر به اختلال در عرضه به میزان 3 میلیون بشکه در روز شود، قیمت نفت می تواند به طور متوسط ​​102 دلار در هر بشکه باشد. در این گزارش آمده است که یک شوک قیمتی به این بزرگی می تواند تقریباً به طور کامل مبارزه با تورم را متوقف کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تورم جهانی بین سال‌های 2022 تا 2023 به میزان 2 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش تقریباً 40 درصدی قیمت کالاها بود. قیمت کالاها در حال حاضر در فلات است و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که در سال جاری 3 درصد و در سال 2025 4 درصد کاهش یابد.

گیل گفت: «تورم جهانی شکست ناپذیر است. «نیروی اصلی کاهش تورم – کاهش قیمت کالاها – اساساً به دیوار برخورد کرده است. این بدان معناست که نرخ بهره ممکن است در سال جاری و سال آینده بالاتر از حد انتظار باقی بماند.

در حالی که درگیری در خاورمیانه خطری برای افزایش قیمت ها به همراه دارد، اگر اوپک پلاس تصمیم بگیرد کاهش تولید را در سال جاری معکوس کند، ممکن است جهان احساس آرامش کند. بر اساس گزارش بانک جهانی، اگر این کارتل روزانه یک میلیون بشکه نفت در نیمه دوم سال به بازار بازگرداند، قیمت نفت به طور متوسط ​​به 81 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

این داستان های CNBC PRO را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید