ایلان ماسک از رویاهای سرمایه گذاران در مورد تاکسی ربات تسلا حمایت می کند


رئیس سابق تسلا: شرکت به خودمختاری روی می آورد

تقریباً با هر معیاری، تسلا گزارش درآمد سه ماهه اول سه‌شنبه ناامیدکننده بود. این شرکت تخمین های بالا و پایین را از دست داده است. درآمد سالانه 9 درصد کاهش یافت که بدترین کاهش از سال 2012 تاکنون است. فروش خودرو نسبت به مدت مشابه در سال 2023 13 درصد کاهش یافته است. جریان نقدی آزاد منفی شد.

اما ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، بسیاری از آن را کم اهمیت جلوه داد و به سرمایه گذاران گفت که توجه خود را به جای دیگری معطوف کنند.

ماسک به جای پرداختن به امور مالی سه ماهه یا تغییر ساختار گسترده ای که هفته گذشته اعلام شد، چشم انداز خود را برای تسلا به عنوان شرکتی که نرم افزار هوش مصنوعی می سازد تا ماشین های موجود را به وسایل نقلیه خودران، تاکسی های ربات ویژه ای که صاحبان آن ها را به دست می آورند، می سازد، تکرار کرد یک شبکه حمل و نقل بدون سرنشین

این تسلای ماسک است که وال استریت را می فروشد، و او از هر شک و تردیدی می خواهد که دور بماند.

ماسک در جریان این تماس گفت: «اگر کسی باور ندارد که تسلا می‌خواهد مشکل خودمختاری را حل کند، فکر نمی‌کنم باید در شرکت سرمایه‌گذار باشد. وی افزود: ما خواهیم بود و هستیم.

با وجود نتایج ناامیدکننده، سهام تسلا در معاملات طولانی روز سه شنبه پس از گزارش سود، 13 درصد افزایش یافت. بخشی از خوش‌بینی‌ها ناشی از برنامه‌های اعلام‌شده تسلا برای آغاز تولید مدل‌های جدید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه در اوایل سال 2025، اگر نه اواخر امسال بود، بود.

با روی آوردن ماسک به آینده، سهام در طول گزارش سود افزایش یافت. او به طور گذرا اشاره کرد که رباتاکسی این شرکت که مدت هاست گفته است CyberCab نام خواهد داشت. در یک جلسه توجیهی سهامداران تسلا که قبل از تماس منتشر شد، این شرکت “پیش نمایش سواری در برنامه تسلا” را معرفی کرد.

ماسک همچنین در مورد شبکه بدون درایور صحبت کرد اوبر با خودروهای خودران تسلا.

ماسک گفت: “اگر خودرو حرکت نمی کند، این پتانسیل وجود دارد که در واقع خروجی توزیع شده را با سخت افزار موجود در خودروها انجام دهیم.”

براین تاکینگتون از Requisite Capital می گوید ایلان ماسک باید صحبت در مورد تاکسی های روباتی را متوقف کند.

ماسک سال هاست که این ادعاها را مطرح کرده است.

در سال 2015، ماسک به سهامداران گفت که خودروهای تسلا در عرض سه سال به «خودمختاری کامل» دست خواهند یافت. آنها این کار را نکردند. در سال 2016، ماسک گفت که خودروی تسلا تا پایان سال 2017 قادر خواهد بود بدون دخالت انسان در خارج از جاده رانندگی کند. این اتفاق هم نیفتاد.

و در سال 2019، طی گفتگو با سرمایه گذاران نهادی که به او کمک می کنند تا بیش از 2 میلیارد دلار جمع آوری کند، ماسک گفت که تا سال 2020 تسلا یک میلیون ماشین روباتاکسی آماده در جاده ها خواهد داشت که هر کدام می توانند 100 ساعت در هفته کار کنند. پول برای صاحبانشان

او در آن زمان گفت که Robotaxi تسلا را به یک شرکت 500 میلیارد دلاری تبدیل خواهد کرد. ارزش بازار تسلا اکنون در حدود همین رقم است و حتی در سال 2021 از 1 تریلیون دلار نیز فراتر رفته است، اما این شرکت هنوز به وعده های بدون راننده خود عمل نکرده است.

ان‌بی‌سی نیوز اخیرا گزارش داد که این شرکت حتی برای آزمایش و راه‌اندازی رباتاکسی در سه ایالت از جمله کالیفرنیا و نوادا که هزاران نفر را در آن استخدام می‌کند، درخواستی نداد.

به طور جداگانه، دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا شکایتی علیه تسلا تنظیم کرد و ادعا کرد که این شرکت در تبلیغات و بازاریابی نادرست در مورد سیستم‌های کمک راننده خود – سیستم‌های خلبان خودکار و تمام خودران (FSD) شرکت کرده است. Autopilot استاندارد است و FSD 99 دلار در ماه یا 8000 دلار در جلو است. هر دو به یک راننده انسانی پشت فرمان نیاز دارند که در هر زمان آماده هدایت یا ترمز باشد. تسلا در برابر اتهامات وارده در دادگاه از خود دفاع می کند.

“گران تر از هر چیز دیگری”

ماسک در تماس با درآمد گفت که او معتقد است FSD به زودی آماده گسترش جغرافیایی به چین خواهد بود و در انتظار تایید نظارتی است. او به شکایت تنظیم کننده کالیفرنیا اشاره ای نکرد.

ماسک گفت افرادی که آخرین به‌روزرسانی‌های FSD تسلا را امتحان نکرده‌اند «واقعاً نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد».

لاف زدن او به ماشین محدود نمی شود.

در روز هوش مصنوعی در آگوست 2021، ماسک گفت تسلا یک ربات انسان نما خواهد ساخت که اکنون با نام Optimus شناخته می شود. در آن زمان، شرکت نمونه اولیه سخت افزاری برای نشان دادن نداشت، بنابراین یک بازیگر با لباس بدن اسپندکس به جای آن روی صحنه رقصید. در سال 2022، تسلا از نمونه اولیه سخت افزار Optimus خود رونمایی کرد.

ماسک روز سه شنبه گفت Optimus در حال حاضر قادر به انجام برخی از وظایف کارخانه نامشخص است.

مدلی از ربات انسان نما Optimus که شرکت تسلا برنامه ریزی کرده است. در نمایشگاه تحرک سئول در کویانگ، کره جنوبی در روز پنجشنبه، 30 مارس 2023. نمایشگاه خودرو تا 9 آوریل ادامه دارد. عکاس: SeongJoon Cho/Bloomberg از طریق Getty Images

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

او گفت: «ممکن است تا پایان سال آینده بتوانیم آن را در خارج از کشور بفروشیم. Optimus از هر چیز دیگری با ارزش تر خواهد بود، زیرا وقتی یک ربات انسان نما هوشمند دارید که می تواند واقعیت را هدایت کند و وظایف را در صورت نیاز انجام دهد، محدودیت قابل توجهی برای اندازه اقتصاد وجود ندارد.

این که آیا همه این پروژه های سرمایه بر و دور از دسترس متعلق به تسلا هستند یا خیر، سوالی است که بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران می پرسند.

ماسک مالک 20.5 درصد تسلا، بیش از 715 میلیون سهم، از 31 مارس سال جاری طبق گفته شرکت پرونده پروکسی اخیر او حدود 238.4 میلیون از این سهام را به عنوان وثیقه برای تضمین بدهی شخصی استفاده کرد. در ژانویه، او شروع به کنترل بیشتر تسلا کرد.

او گفت: من از رشد تسلا برای تبدیل شدن به یک رهبر در هوش مصنوعی و روباتیک بدون کنترل رای 25 درصد متنفرم. نوشت در پیامی در X. “برای تاثیرگذار بودن کافی است، اما نه آنقدر که نتوانم لغو شوم.”

ماسک استارت آپ جدیدی به نام xAI را برای توسعه محصولات هوش مصنوعی برای رقابت با آنها ایجاد کرد مایکروسافت-با پشتیبانی OpenAI. قبل از تأسیس xAI، او قبلاً به عنوان مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس و همچنین مدیر ارشد فناوری X که مالک آن است، خدمت می کرد. او همچنین بنیانگذار Neuralink، یک شرکت رابط کامپیوتری مغز و تونل‌های The Boring Co. است.

الکس پاتر، تحلیلگر در Piper Sandler، در تماس با ماسک از ماسک پرسید که آیا مکانیزمی برای اطمینان از داشتن سطح لازم از کنترل رای در تسلا ارائه خواهد کرد، زیرا در غیر این صورت، بخش عمده ای از پایان نامه ممکن است به پایان برسد. تحت تهدید.”

ماسک می‌گوید: «مهم نیست، حتی اگر فردا توسط بیگانگان ربوده شوم، تسلا خودمختاری را حل می‌کند، شاید کمی کندتر، اما حداقل خودمختاری خودروها را حل می‌کند. نمی‌دانم که این برای Optimus یا برای محصولات آینده پیروز خواهد شد، اما برای تسلا حرکت کافی وجود دارد تا حتی اگر من رفته باشم، به استقلال خودروها بپردازد.

اما او به سرعت به سرمایه گذاران گفت که شرکت برای رسیدن به بالاترین اهداف خود به او نیاز دارد.

“اگر ما یک ربات انسان نما فوق هوشمند داریم که می تواند شما را در داخل خانه تعقیب کند و شما نتوانید از آن فرار کنید، ما در مورد خطر سطح ترمیناتور صحبت می کنیم، بله، اگر چیز قابل توجهی وجود نداشته باشد ناراحت می شوم. سطح تأثیر بر آن، همانطور که آشکار می شود. ” او گفت.

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

راس گربر، سهامدار تسلا می گوید: سود و سودآوری تسلا حتی با افزایش حجم ممکن است کاهش یابد.



دیدگاهتان را بنویسید