بایدن قانون اسرائیل، اوکراین و تیک تاک را امضا کرد


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده پس از امضای لایحه کمک های خارجی به قانون در کاخ سفید در واشنگتن دی سی در 24 آوریل 2024 سخنرانی می کند.

جیم واتسون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه قوانینی را برای کمک به اسرائیل، اوکراین و تایوان و مجبور کردن شرکت مادر چینی تیک تاک بایت دنس به فروش پلتفرم رسانه های اجتماعی در غیر این صورت با ممنوعیت ملی امضا کرد.

تایید رسمی بایدن به حماسه شش ماهه نبردهای سیاسی پرتنش در کاپیتول هیل پایان می دهد که به بن بست بر سر کمک های خارجی منجر شده است.

«مسیر رسیدن به میز من سخت بود. بایدن روز چهارشنبه پس از امضای این لایحه گفت: باید آسان‌تر می‌شد و باید زودتر به آنجا می‌رسید. اما در نهایت ما کاری را انجام دادیم که آمریکا همیشه انجام می دهد، ما به این مناسبت رسیدیم.

بایدن پس از تصویب این پیشنهاد در مجلس نمایندگان در روز شنبه، قصد خود را برای امضای این لایحه اعلام کرد. سنا اواخر شب سه‌شنبه با رای قاطع دو حزب با 79 رای موافق در برابر 18 چراغ سبز نشان داد و آن را برای امضای بایدن به میز کار فرستاد.

این قانون تقریباً 60 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین، 26 میلیارد دلار برای اسرائیل و 8 میلیارد دلار برای امنیت در تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام در نظر گرفته است. همچنین از ByteDance می‌خواهد که TikTok را ظرف 9 ماه – یا اگر بایدن تمدید 90 روزه را درخواست کند – یک سال بفروشد، در غیر این صورت با ممنوعیت سراسری ایالات متحده مواجه خواهد شد.

TikTok قبلاً قول داده است که با این اقدام مبارزه کند.

این شرکت روز چهارشنبه نوشت: «این قانون خلاف قانون اساسی ممنوعیت TikTok است و ما آن را در دادگاه به چالش خواهیم کشید. بیانیه در X پس از امضای بایدن. این ممنوعیت هفت میلیون کسب و کار را نابود خواهد کرد و 170 میلیون آمریکایی را ساکت خواهد کرد.

مدیر عامل TikTok Show Zi Chu یک پاسخ تصویری قبل از تصویب لایحه TikTok، آن را “لحظه ناامید کننده” نامید و تعهد شرکت برای به چالش کشیدن قانون را تایید کرد.

علیرغم حمایت رسمی بایدن از لایحه TikTok، کمپین انتخاباتی مجدد وی در سال 2024 روز چهارشنبه به NBC News گفت که حداقل تا سال آینده به استفاده از پلت فرم رسانه های اجتماعی برای دسترسی به رای دهندگان ادامه خواهد داد. نکته قابل توجه، مهلت نه ماهه تا یک ساله ByteDance به آن اجازه می دهد تا مالکیت TikTok را تا انتخابات نوامبر حفظ کند.

همراه با مخالفت TikTok، این لایحه به موضوع حملات شدید سیاسی، از جمله تهدید به استیضاح رئیس مجلس نمایندگان، مایک جانسون، جمهوری‌خواه جمهوری‌خواه از سوی جمهوری‌خواهان تندرو مانند مارجوری تیلور گرین، نماینده R-R تبدیل شده است.

این تهدیدها بخشی از دلایلی بود که جانسون حتی پس از تصویب نسخه مشابهی از لایحه بودجه ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، اسرائیل و تایوان در ماه فوریه توسط سنا، کمک‌های خارجی را متوقف کرد، اگرچه این لایحه حاوی ماده TikTok نبود.

اما هفته گذشته، در حالی که آن اشکال گلگون هنوز در حال ظهور است، جانسون برای شکستن بن بست کمک های خارجی در مجلس پس از تلاش ایران به اسرائیل در 13 آوریل، اقدام کرد که جرقه فشارهای جدید دو حزبی بر ایالات متحده برای کمک به متحدانش را برانگیخت.

در روزهای بعد، جانسون چهار لایحه جداگانه را برای رای گیری در مجلس نمایندگان مطرح کرد که سه لایحه آن کمک خارجی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را ارائه می کرد و لایحه چهارم شامل سایر پیشنهادات سیاست خارجی از جمله لایحه TikTok بود.

اگرچه این اقدام جانسون مملو از خطرات حرفه‌ای بود، اما به لطف حمایت عمومی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، رئیس‌جمهور تاکنون به آن پایبند بوده است.

جانسون صبح چهارشنبه در یک مصاحبه رادیویی در “شوی هیو هویت” گفت: “می دانم که تاریخ به خوبی درباره آن قضاوت خواهد کرد.” – درست بود.



دیدگاهتان را بنویسید