اینکه چرا فدرال رزرو برای مدت طولانی تری نرخ بهره را بالا نگه داشته است ممکن است چیز بدی نباشد


جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده برای شهادت در جلسه کمیته خدمات مالی مجلس در مورد “گزارش شش ماهه فدرال رزرو در مورد سیاست های پولی” در کاپیتول هیل در واشنگتن دی سی، 6 مارس 2024 وارد می شود.

مندل نگان | Afp | گتی ایماژ

با توجه به اینکه اقتصاد در حال حرکت است و بازار سهام علیرغم برخی نوسانات اخیر به خوبی حفظ شده است، نمی توان گفت که نرخ های بهره بالاتر تأثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد دارد.

بنابراین اگر سیاستگذاران به سادگی تصمیم بگیرند که نرخ ها را برای مدت طولانی تری در سطح فعلی خود نگه دارند و تمام سال 2024 را بدون کاهش طی کنند، چه؟

این سوال، با وجود شرایط فعلی، وال استریت را به لرزه در می آورد و مین استریت را نیز خسته می کند.

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial می گوید: زمانی که نرخ ها شروع به افزایش می کنند، باید تعدیل شوند. “محاسبه تغییر کرده است. بنابراین سوال این است که آیا اگر نرخ ها برای مدت طولانی تری بالاتر بمانند، مشکلی خواهیم داشت؟”

در آغاز سال 2024، سرمایه‌گذاران انتظار یک موقعیت «بالاتر برای طولانی‌تر» را نداشتند، اما اکنون باید با آن مقابله کنند، زیرا تورم قوی‌تر از حد انتظار است و در حدود 3 درصد در مقایسه با هدف فدرال رزرو 2 درصد است.

اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر سیاستگذاران این تصور را تقویت کرده است که کاهش نرخ بهره در چند ماه آینده اتفاق نخواهد افتاد. در واقع، حتی در مورد پتانسیل یک یا دو افزایش بیشتر در صورت عدم کاهش بیشتر تورم صحبت شده است.

این سؤالات بزرگی را در مورد اینکه دقیقاً چه زمانی تسهیل پولی رخ خواهد داد و موضع انتظار و نگاه بانک مرکزی برای بازارهای مالی و اقتصاد به طور کلی چه خواهد کرد، ایجاد می کند.

کرازبی گفت که برخی از این پاسخ ها به زودی با گرم شدن فصل درآمد فعلی ارائه خواهند شد. کارکنان شرکت اطلاعات کلیدی فراتر از فروش و سود، از جمله تاثیر نرخ بهره بر حاشیه سود و رفتار مصرف کننده را گزارش خواهند کرد.

کراسبی گفت: «اگر این احساس وجود داشته باشد که شرکت‌ها باید شروع به کاهش هزینه‌ها کنند و این منجر به مشکلاتی در بازار کار می‌شود، این مسیری است که به یک مشکل بالقوه با نرخ‌های بالا می‌رود.»

اما بازارهای مالی، علی‌رغم فروش 5.5 درصدی اخیر S&P 500، تا حد زیادی در میان نرخ‌های بالاتر ثابت ماندند. علیرغم تعلیق فدرال رزرو، شاخص کل سرمایه همچنان 6.3 درصد از سال تا به امروز افزایش یافته و 23 درصد بالاتر از پایین ترین سطح خود در اواخر اکتبر 2023 است.

نرخ های بالاتر می تواند نشانه خوبی باشد

تاریخ داستان های مختلفی را در مورد تأثیرات جنگ طلبی فدرال رزرو بر بازار و اقتصاد بیان می کند.

نرخ های بالاتر به طور کلی خوب هستند تا زمانی که با رشد همراه باشند. آخرین باری که این حقیقت نداشت، زمانی بود که پل ولکر، رئیس وقت فدرال رزرو، تورم را با افزایش های تهاجمی خفه کرد که در نهایت و عمدی اقتصاد را وارد رکود کرد.

هیچ سابقه ای وجود ندارد که فدرال رزرو در دوره های رشد قوی مانند دوره فعلی، نرخ بهره را کاهش دهد، به طوری که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال 2024 به 2.4 درصد افزایش یابد و هفتمین سه ماهه متوالی بهتر از حد انتظار را نشان دهد. رشد 2 درصدی داده های اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول در روز پنجشنبه منتشر می شود.

طی چند دهه گذشته، نرخ های بالاتر با رکود مرتبط نبوده است.

در مقابل، روسای فدرال رزرو اغلب به دلیل پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی مورد سرزنش قرار می گیرند که منجر به حباب دات کام و فروپاشی بازار ارزهای زیرمجموعه شد که باعث دو مورد از سه رکود در این قرن شد. در مثالی دیگر، زمانی که رکود ناشی از کووید اتفاق افتاد، نرخ وجوه فدرال رزرو تنها 1 درصد بود.

در واقع، این بحث وجود دارد که سیاست فدرال رزرو و تأثیر گسترده تر آن بر اقتصاد 27.4 تریلیون دلاری ایالات متحده بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است.

دیوید کلی، استراتژیست ارشد جهانی در JP Morgan Asset Management می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم سیاست‌های پولی فعال واقعاً آنقدر که فدرال رزرو فکر می‌کند اقتصاد را به حرکت درآورد.

کلی خاطرنشان می کند که در 11 سال بین بحران مالی و همه گیری کووید، فدرال رزرو تلاش کرد تا تورم را از طریق سیاست پولی به 2 درصد برساند و عمدتاً شکست خورد. کاهش تورم در سال گذشته با سیاست های پولی سخت تر همزمان شده است، اما کلی شک دارد که فدرال رزرو با آن ارتباطی داشته باشد.

جیم کرامر: هر چیزی که فدرال رزرو را احمق کند به توانایی آن در حفظ ثبات قیمت آسیب می رساند.

سایر اقتصاددانان استدلال مشابهی را مطرح کرده اند، و آن این است که موضوع اصلی تأثیرگذار بر سیاست پولی – تقاضا – همچنان قوی است، در حالی که موضوع عرضه، که عمدتاً خارج از نرخ بهره عمل می کند، محرک اصلی کاهش تورم بوده است.

به گفته کلی، نرخ ها در بازارهای مالی مهم هستند که به نوبه خود می تواند بر شرایط اقتصادی تأثیر بگذارد.

«نرخ های خیلی بالا یا خیلی پایین بازارهای مالی را مخدوش می کند. این منجر به تضعیف بهره‌وری اقتصاد در بلندمدت می‌شود و می‌تواند منجر به حباب‌هایی شود که اقتصاد را بی‌ثبات می‌کند.»

وی افزود: فکر نمی‌کنم آنها نرخ‌ها را در سطح نادرستی برای اقتصاد تعیین کنند. من واقعاً فکر می‌کنم نرخ‌ها برای بازارهای مالی بسیار بالا هستند و آنها باید سعی کنند به حالت عادی – نه پایین، عادی – برگردند و آنها را در آنجا نگه دارند.»

راه باالتر – طولانی تر، راه محتمل است

از نظر سیاست، کلی گفت که این منجر به کاهش سه چهارم درصدی نرخ در سال جاری و سال آینده خواهد شد و نرخ وجوه فدرال را به محدوده 3.75 تا 4 درصد کاهش خواهد داد. این تقریباً مطابق با رقم 3.9٪ برای پایان سال 2025 است که اعضای کمیته بازار آزاد فدرال ماه گذشته به عنوان بخشی از پیش بینی های “نقطه ای” خود بیان کردند.

قیمت بازار آتی حاکی از نرخ 4.32 درصدی تا دسامبر 2025 است که نشان دهنده مسیر نرخ بالاتر است.

در حالی که کلی از “عادی سازی تدریجی سیاست ها” حمایت می کند، او معتقد است که اقتصاد و بازارها می توانند به طور مداوم نرخ های بالاتر را تحمل کنند.

در واقع، او انتظار دارد که پیش بینی فعلی فدرال رزرو از نرخ «خنثی» 2.6 درصد غیرواقعی باشد، ایده ای که در وال استریت در حال افزایش است. به عنوان مثال، گلدمن ساکس اخیراً پیشنهاد کرده است که نرخ خنثی – نه محرک و نه محدودکننده – می تواند تا 3.5 درصد باشد. لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند نیز اخیراً گفت که نرخ بلندمدت خنثی ممکن است بالاتر باشد.

این باعث می‌شود که انتظارات برای سیاست فدرال رزرو به سمت برخی کاهش نرخ‌ها وجود داشته باشد، اما نه بازگشت به نرخ‌های نزدیک به صفر که در سال‌های پس از بحران مالی حاکم بود.

در واقع، در بلندمدت، نرخ وجوه فدرال از سال 1954 به‌طور متوسط ​​4.6 درصد بوده است، حتی با احتساب دوره طولانی هفت ساله نرخ‌های نزدیک به صفر پس از بحران 2008 تا 2015.

مشکلات مخارج عمومی

یکی از چیزهایی که در طول دهه ها به شدت تغییر کرده است وضعیت مالیه عمومی است.

بدهی ملی 34.6 تریلیون دلاری از زمان شروع کووید در مارس 2020 تقریباً 50 درصد افزایش یافته است. دولت فدرال در مسیر کسری بودجه 2 تریلیون دلاری در سال مالی 2024 است و پرداخت های خالص بهره به دلیل این نرخ های بهره بالاتر به زودی از 800 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

کسری به عنوان سهم از تولید ناخالص داخلی در سال 2023 6.2٪ بود. در مقایسه، اتحادیه اروپا به اعضای خود تنها 3 درصد اجازه می دهد.

روچیر شارما در مورد اقتصاد

تروی لودتکا، اقتصاددان ارشد آمریکایی در SMBC Nikko Securities America گفت: سخاوت مالی به اندازه کافی اقتصاد را تقویت کرده است تا نرخ های بالاتر فدرال رزرو کمتر قابل مشاهده باشد، شرایطی که در صورت بالا ماندن نرخ های پایه ممکن است در روزهای آینده تغییر کند.

لودتکا گفت: «یکی از دلایلی که ما شاهد این سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی نبوده‌ایم، صرفاً بازتابی از این واقعیت است که دولت ایالات متحده در حال اجرای غیرمسئولانه‌ترین سیاست مالی در یک نسل است. ما کسری زیادی در اقتصاد با اشتغال کامل داریم و این واقعاً اوضاع را سرپا نگه می‌دارد.»

با این حال، تعرفه های بالاتر شروع به آسیب رساندن به مصرف کنندگان کرده است، حتی اگر فروش همچنان قوی باشد.

طبق گزارش فدرال رزرو، نرخ معوقه کارت اعتباری در پایان سال 2023 به 3.1 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح در 12 سال گذشته است. لودتکا گفت که نرخ‌های بالاتر احتمالاً منجر به یک «میان‌بر» برای مصرف‌کنندگان و در نهایت یک «اثر صخره‌ای» می‌شود که در آن فدرال رزرو در نهایت باید تسلیم شود و نرخ‌ها را کاهش دهد.

او گفت: “بنابراین من فکر نمی کنم که آنها به این زودی ها کاهش دهند. اما در مقطعی باید این اتفاق بیفتد زیرا این نرخ های بهره به ویژه آمریکایی های کم درآمد را ویران می کند.” این بخش بزرگی از جمعیت است.

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید