سنا تحقیقاتی را درباره قیمت های بالای Ozempic و Wegovy در ایالات متحده آغاز کرد


داروی ضد دیابت “Ozempik” (semaglutide) شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk.

جوئل ساجت | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

سنای ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد قیمت بالای آن آغاز کرد نوا نوردیسکOzempic و Wegovy داروهای کاهش وزن و دیابت محبوب در ایالات متحده هستند.

تحقیقات درباره داروساز دانمارکی توسط سناتور برنی سندرز، یک مستقل از ورمونت که ریاست کمیته بهداشت، آموزش، کار و بازنشستگی (HELP) را بر عهده دارد، اعلام شد.

سندرز روز چهارشنبه در نامه‌ای به لارس فرویرگارد یورگنسن، مدیرعامل شرکت نوو نوردیسک گفت: «دانشمندان نوو نوردیسک برای تولید این داروهای بالقوه تغییر دهنده بازی برای میلیون‌ها آمریکایی که با دیابت نوع 2 و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، شایسته اعتبار بزرگی هستند.

سندرز نوشت: «هر چقدر این داروها مهم هستند، برای میلیون‌ها بیمار که توانایی خرید آن‌ها را ندارند، هیچ فایده‌ای ندارند.

سندرز همچنین به شدت معضلی را که بیمه‌گران آمریکایی از جمله دولت با آن مواجه هستند، با توجه به هزینه‌های داروهای بالقوه تغییر دهنده زندگی، تشریح کرد. او نوشت: «اگر قیمت این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند، آنها نیز می توانند مدیکر، مدیکید و کل سیستم مراقبت های بهداشتی ما را ورشکست کنند.

سندرز خاطرنشان کرد که Novo Nordisk برای داروهای مشابه در کشورهای دیگر هزینه بسیار کمتری دریافت می کند. این شرکت “برای یک ماه ازمپیک در ایالات متحده 969 دلار دریافت می کند، اما در کانادا فقط 155 دلار و در آلمان فقط 59 دلار.”

سندرز نوشت که Wegovy، که حتی گرانتر از Ozempic است، مشمول تفاوت قیمت‌های مشابه در خارج از کشور است. یک مطالعه در ماه گذشته نشان داد که Ozempic را می توان با کمتر از 5 دلار در ماه تولید کرد.

سناتور قدرتمند مترقی همچنین درخواست ساده ای از مدیر عامل شرکت داروسازی کرد: آیا نوو نوردیسک هم قیمت فهرست و هم قیمت خالص اوزمپیک و ویگووی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد؟

سندرز در نامه خود از یورگنسن پرسیده است که قیمت دارو چگونه تعیین می شود و به طور واضح مبلغی را که شرکت دارو برای تحقیق و توسعه هزینه می کند توضیح دهد. او به نوا نوردیسک تا 8 می فرصت داد تا به یک سری سوالات در مورد قیمت دارو پاسخ دهد.

سناتور ایالات متحده برنی سندرز (I-VT) در 3 آوریل 2024 هنگام ارائه اظهاراتی در مورد کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی در اتاق قرارداد بومیان آمریکا در ساختمان دفتر اجرایی آیزنهاور در مجتمع کاخ سفید در واشنگتن، ایالات متحده، اشاره می کند.

ایولین هوخشتاین | رویترز

پس از انتشار این مطالعه، Novo Nordisk از ارائه هزینه های تولید CNBC خودداری کرد و خاطرنشان کرد که در سال 2023 5 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است و امسال بیش از 6 میلیارد دلار برای افزایش تولید GLP-1 هزینه خواهد کرد.

در بیانیه ای به CNBC در روز چهارشنبه در پاسخ به این نامه، Novo Nordisk گفت که این شرکت با سندرز موافق است که دسترسی به دارو مهم است، اما پیچیدگی های صنعت مراقبت های بهداشتی را برجسته کرد.

ساده‌سازی بیش از حد علم مربوط به درک بیماری و توسعه و تولید درمان‌های جدید، و همچنین پیچیدگی‌های سیستم‌های مراقبت بهداشتی آمریکا و جهان، آسان است. با این حال، بحث عمومی همیشه این واقعیت بسیار پیچیده را در نظر نمی گیرد.”

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید