جی پی مورگان در جنگ تحریم‌های آمریکا و روسیه پس از حکم دادگاه‌های خارجی برای ضبط ۴۴۰ میلیون دلار از بانک


جیمی دیمون، مدیرعامل و رئیس جی‌پی مورگان چیس، هنگام سخنرانی در جلسه استماع کمیته امور بانکی، مسکن و امور شهری سنای ایالات متحده در مورد نظارت بر وال استریت در کاپیتول هیل در واشنگتن، دی سی، 6 دسامبر 2023، اشاره می‌کند.

ایولین هوخشتاین | رویترز

یک دادگاه روسی در تلاش برای بازپس گیری 439.5 میلیون دلار از وام دهنده دولتی بانک VTB، طرف شد جی پی مورگان چیس یک طلبکار آمریکایی پس از حمله به اوکراین حساب های خود را در ایالات متحده مسدود کرد.

بر اساس حکم دادگاه که روز چهارشنبه منتشر شد، دادگاه دستور توقیف وجوه موجود در حساب‌های جی‌پی مورگان و “اموال منقول و غیرمنقول” از جمله سهام بانک در یکی از شرکت‌های تابعه روسیه را صادر کرد.

این دستور پس از آن صادر شد که VTB هفته گذشته شکایتی را در دادگاه داوری سنت پترزبورگ تنظیم کرد و خواستار آزادی از وجوه مسدود شده در ایالات متحده و درخواست تسکین شد زیرا JPMorgan اعلام کرد قصد دارد روسیه را ترک کند.

نشست بعدی درباره پرونده روسیه در 17 جولای برگزار می شود.

جی پی مورگان از اظهار نظر خودداری کرد. VTB بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این دستور آخرین نمونه از این بود که چگونه بانک های آمریکایی بین خواسته های رژیم های تحریمی غرب و منافع خارجی گرفتار شده اند. جی پی مورگان بزرگترین بانک ایالات متحده از نظر دارایی است و توسط جیمی دیمون، مدیر عامل کهنه کار رهبری می شود.

دو سال پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن مجموعه بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها، سقف قیمت نفت و محدودیت‌های تجاری را با هدف تضعیف ماشین جنگی مسکو اعمال کرد.

روز چهارشنبه، رئیس جمهور جو بایدن لایحه کمک های خارجی گسترده ای را امضا کرد که به مقامات آمریکایی اختیارات جدیدی برای مکان یابی و تصرف دارایی های روسیه در ایالات متحده می دهد. همچنین به تلاش های آمریکا برای متقاعد کردن متحدان اروپایی برای آزاد کردن دارایی های دولتی روسیه برای کمک به اوکراین کمک کرد.

در شکایت خود علیه VTB هفته گذشته در منطقه جنوبی نیویورک، JPMorgan به دنبال جلوگیری از تلاش های VTB بود و اشاره کرد که قانون ایالات متحده این بانک را از آزاد کردن 439.5 میلیون دلار VTB منع می کند.

در نتیجه، جی پی مورگان برای تبعیت از تحریم های آمریکا ممکن است با حدود نیم میلیارد دلار خسارت مواجه شود.

بانک ایالات متحده که به دنبال جلوگیری از تلاش های VTB است، گفت که شرکت روسی تعهد قراردادی خود را برای درخواست کمک در دادگاه های ایالات متحده نقض کرده است و در عوض مکان مناسب تری در روسیه پیدا کرده است.

جی پی مورگان گفت که دادگاه های روسیه به طلبکاران روسی اجازه داده اند تا دست کم ده ها و نیم بار تلاش های مشابهی را علیه بانک های آمریکایی و اروپایی انجام دهند.

جی پی مورگان گفت که از تلاش های VTB با “مضرات قطعی و جبران ناپذیر” مواجه شده است.

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید