متا 200 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست می دهد، زاکربرگ بر هوش مصنوعی و متاورس تمرکز می کند


مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، در برابر کمیته قضایی سنا در ساختمان دفتر سنا دیرکسن در 31 ژانویه 2024 در واشنگتن دی سی شهادت می دهد.

الکس وانگ | گتی ایماژ

مارک زاکربرگ شروع کرد متاهوش مصنوعی بحث سود است. او سپس به سمت متاورس رفت و هدست، عینک و سیستم عامل شرکتش را تبلیغ کرد. او تقریباً تمام سخنان آغازین خود را صرف تمرکز بر روش‌های متا از دست دادن پول کرد.

سرمایه گذاران علاقه ای به این موضوع نداشتند. سهام متا در معاملات گسترده روز چهارشنبه 19 درصد سقوط کرد و بیش از 200 میلیارد دلار از ارزش بازار را از بین برد. این کاهش در حالی رخ داد که متا درآمد و درآمد سه ماهه اول را بهتر از حد انتظار گزارش کرد.

به نظر می رسید زاکربرگ آماده فروش است.

زاکربرگ گفت: «من فکر می‌کنم شایان ذکر است که ما در طول تاریخ شاهد نوسانات زیادی در سهام خود در این مرحله از محصول خود بوده‌ایم، زمانی که در حال سرمایه‌گذاری در مقیاس‌بندی یک محصول جدید هستیم اما هنوز از آن درآمدزایی نکرده‌ایم. . او به تلاش‌های گذشته مانند سرویس ویدئویی کوتاه Reels، Stories و انتقال به موبایل اشاره کرد.

متا 98 درصد از درآمد خود را از تبلیغات دیجیتال به دست می آورد. اما تا جایی که زاکربرگ در مورد تبلیغات صحبت کرد، به آینده و اینکه چگونه این شرکت می تواند سرمایه گذاری فعلی خود را به دلار تبلیغاتی تبدیل کند، نگاه می کرد. او در مورد تلاش‌های متا برای ایجاد «هوش مصنوعی پیشرو» گفت: «راه‌های مختلفی برای ایجاد یک تجارت بزرگ وجود دارد، از جمله مقیاس‌پذیری پیام‌های تجاری، معرفی محتوای تبلیغاتی یا پولی در تعاملات هوش مصنوعی».

او در مورد Meta Llama 3، جدیدترین مدل زبان بزرگ شرکت، و انتشار اخیر Meta AI، پاسخ شرکت به ChatGPT OpenAI صحبت کرد.

زاکربرگ سپس به سمت فرصت‌های بالقوه برای گسترش به بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی، مانند هدست‌های کار یا تناسب اندام رفت. روز دوشنبه، متا دسترسی به سیستم عاملی را که روی هدست‌های Quest اجرا می‌شود، باز کرد، که زاکربرگ گفت که به رشد سریع‌تر اکوسیستم واقعیت ترکیبی کمک می‌کند.

او همچنین در مورد عینک AR متا صحبت کرد که آن را “دستیار عالی برای یک دستیار هوش مصنوعی” نامید، زیرا می توانید به آنها اجازه دهید آنچه را که می بینید ببینند و آنچه را می شنوید بشنوند.

عینک هوشمند Ray-Ban Meta Headliner.

جیک پیازا | CNBC

در همین حال، Meta Reality Labs، بخش‌ای که سخت‌افزار و نرم‌افزار این شرکت را برای توسعه دنیای متا در حال رشد در خود جای داده است، به خرج کردن پول ادامه می‌دهد. Reality Labs فروش سه ماهه اول 440 میلیون دلار و ضرر 3.85 میلیارد دلاری را گزارش کرد. زیان انباشته این بخش از پایان سال 2020 به بیش از 45 میلیارد دلار رسیده است.

زاکربرگ مدتی برای خودش خرید.

قیمت سهام متا در سال گذشته تقریباً سه برابر شده است و تا پایان روز چهارشنبه، 40 درصد در سال 2024 افزایش یافته است. در اوایل آوریل به رکورد 527.34 دلار رسید.

پس از سال 2022 سختی که شرکت تقریباً دو سوم ارزش خود را از دست داد، به نظر می رسد زاکربرگ اعتماد به نفس وال استریت را دوباره به دست آورده است.

هدایت این رالی یک برنامه کاهش هزینه بود که مدیرعامل متا در اوایل سال گذشته به اجرا گذاشت، زمانی که به سرمایه گذاران گفت که سال 2023 “سال کارآمدی” خواهد بود. این شرکت برای تبدیل شدن به یک “سازمان قوی تر و چابک تر” کارکنان خود را کاهش داده و پروژه های غیر ضروری را حذف کرده است.

زاکربرگ روز چهارشنبه گفت که متا به کارآمدی خود ادامه خواهد داد، اما تغییر مسیر منابع موجود برای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی “به میزان قابل توجهی سرمایه گذاری را افزایش می دهد.”

انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2024 بین 35 تا 40 میلیارد دلار باشد که از پیش‌بینی قبلی 30 میلیارد دلاری به 37 میلیارد دلار افزایش یافته است.

زاکربرگ گفت که انتظار دارد قبل از تبدیل شدن محصولات هوش مصنوعی متا به خدمات سودآور، یک “چرخه سرمایه گذاری چند ساله” داشته باشد، اما خاطرنشان کرد که این شرکت “سابقه قوی” در این بخش دارد.

سوزان لی، مدیر ارشد مالی متا، اظهارات زاکربرگ را تکرار کرد و گفت که این شرکت باید مدل‌های پیشرفته و محصولات را قبل از ایجاد درآمد قابل توجه توسعه دهد.

لی گفت: «اگرچه پتانسیل بلندمدت فوق‌العاده‌ای وجود دارد، اما ما در منحنی بازگشت بسیار زودتر هستیم.

حتی قبل از شروع تماس، سرمایه گذاران در حال کاهش دارایی های خود بودند. دلیل این امر این است که متا پیش‌بینی درآمد سه ماهه دوم کوچکی را منتشر کرد که نتایج سه ماهه اول خود را تحت الشعاع قرار داد.

با تشدید ریزش سهام، زاکربرگ به سرمایه گذاران گفت که اگر بخواهند شرکت کنند، ممکن است به خوبی پاداش بگیرند.

زاکربرگ گفت: «از لحاظ تاریخی، سرمایه‌گذاری در ایجاد این تجربیات مقیاس‌پذیر جدید در برنامه‌های ما یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار خوب برای ما و سرمایه‌گذارانی است که در کنار ما مانده‌اند، و نشانه‌های اولیه در اینجا نیز بسیار مثبت هستند.» اما ساخت یک هوش مصنوعی پیشرو نیز نسبت به سایر قابلیت‌هایی که به برنامه‌های خود اضافه کرده‌ایم، کار بزرگ‌تری خواهد بود و احتمالا چندین سال طول می‌کشد.»

این موارد انحصاری CNBC PRO را از دست ندهید

ژن مانستر از Deepwater می گوید: هوش مصنوعی هنوز «آسانسوری» برای متا نیست که خیابان منتظر آن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید